Ce este cu Bacalaureatul International

Standard

Lucrez de cativa ani in IB (aibi), adica in scoli care predau conform programelor si principiilor Organizatiei de Bacalaureat International (www.ibo.org). Este un program creat in anii ’60 pentru copiii de diplomati, care nu petreceau suficient timp intr-o tara ca sa poata invata in sistemul tarii respective si mereu se vedeau nevoiti s-o ia de la capat cu alte materii, sisteme de notare si asteptari in diverse tari.

“Barem bacalaureatul sa-l dea la fel”, si-au zis cei de la IB si asa s-a nascut Diploma Programme, un program de doi ani, sase materii si trei asa-zise “core subjects”, adica Teoria cunoasterii, lucrarea de absolvire (un eseu de 30 de pagini pe o tema de cercetare aprofundata din orice domeniu) si ore de servicii comunitare, activitati artistice si sport. Au incercat ei sa creeze un program care sa includa putin din tot: si stiinta si arta si sport si matematica si o limba straina si niste istorie. Dar a cui istorie, cand tu esti calator dintr-o tara intr-alta? Asa au aparut modulele: istoria europei, sau a unui alt colt de lume, la alegere, ori chiar o singura tema: al doilea razboi mondial, de pilda.

Diploma Programme incepe in clasa a 11-a s se incheie in luna mai a clasei a 12-a cu un bac temeinic la toate materiile studiate. Bacul dureaza o luna si in medie elevii dau cam 10 examene scrise si 3-4 examene orale, lucrari de cercetare si/sau creatii artistice originale. Lucrarile scrise se pun in plic si se trimit la corectat aiurea, prin alte scoli din reteaua IB, ca sa nu existe nepotisme si favoruri.

In Romania se vorbeste mult de criza educatiei si de modelul scolii finlandeze. Scoala IB, la orice nivel, e bazata pe curajul de a pune intrebari si de a fi curios, cercetator, deschis si empatic. Profesorul dogmatic care da copiilor comentarii de memorat n-are ce cauta acolo. Spunem ca elevilor nu le mai place scoala. Nici noua nu ne-a placut, doar ca eram mult mai supusi. Nimanui nu-i plac lucrurile care n-au rost. Insa curiosi suntem cu totii de mici. Programele IB pun la treaba tocmai curiozitatea copiilor. “Ce-ar fi daca…” intrebam noi la ore si-i lasam pe ei sa afle. “Cum a fost cand…” intreb si in cateva zile am 14 isteti de-a sasea care imi povestesc ei ce e comedia, cine e Shakespeare, ce e Globe Theatre, de ce radem la comedie, de ce Puck si nu Bottom este personajul principal din “Visul unei nopti de vara”.

Dupa un an de spaniola, elevii mei de clasa 1 au inceput sa faca propozitii. Imi vorbesc numai in spaniola, desi intre ei vorbesc si engleza.

- Frio, zice unul cand intra in clasa si arata spre aerul conditionat.

- Hoy es viernes, declama altul. Pelicula!

- Mono! tipa toti.

- Mono es marron, spune cu multa bagare de seama cel caruia ii era frig.

- El mono, zice altul.

- Marron o cafe, completeaza colegul lui.

O fetita si-a luat caietul sa deseneze maimuta din desenele animate “Curious George” la care ne uitam vinerea. Insemneaza in capul paginii: Marron es mono. Cel mai tacut dintre baieti s-a asezat deja turceste pe scaun sa vada filmul.

Unii invata vorbind tare, altii desenand, altii ascultand, altii pun o mie de intrebari. Nu suntem la fel. Dar pentru toti se aplica aceleasi reguli: respectul fata de profesori, colegi si lucruri; colegialitatea si spiritul sportiv.

- Rebecca e trista azi, imi sopteste Jay, nazdravanul clasei a doua. As dori cand vine randul meu la joc, sa o las pe ea sa joace fiindca stiu ca-i place.

Rebecca refuza, dar se trage cu scaunul mai aproape de tabla. Cuvintele bune fac minuni.

IB-ul a venit pe urma cu alte doua programe: Primary Years Programme (PYP) si Middle Years Programme (MYP). In Bangalore sunt vreo 40 de scoli care ofera DP, doua scoli cu PYP si una cu toate trei programele – PYP/MYP/DP.  In Bucuresti sunt trei scoli private care ofera DP deja si doua care ofera toate trei programele.

Bulgarele se rostogoleste: diploma de bac international e acceptata de universitati de la cele mai cunoscute pana la academii anonime; ministerele educatiei din diverse tari accepta PYP ca o varianta valabila la gradinita si inscriu la licee de stat copii care au terminat clasa a zecea in sistemul MYP. Se spune despre elevii IB ca sunt curiosi, curajosi, deschisi la minte, crescuti in general in comunitati multilingve si diverse, mai toleranti. Reversul medaliei pentru multi este ca nu mai apartin niciunei tari: sunt copiii lumii, asa-zisii “third culture children.”

- Probabil ca sunt din Canada, dar m-am nascut in Nigeria si am crescut in Dubai. Parintii mei amandoi sunt canadieni. Dar cand am mers la scoala eram deja in Japonia, asa ca am mers la o scoala IB din Tokyo si pe urma m-am mutat aici. Vorbesc engleza si japoneza si mai stiu putina araba, zice un copil de-a sasea.

- Miss, sa stiti ca sunt italian doar cu numele, spune unul de-a opta. Mama e italianca, dar traieste in India de 20 de ani. Si eu si sora mea suntem nascuti aici. Sora mea e mai mare si mama lucra cand s-a nascut ea, asa ca a avut o bona. Stiti ca prima data sora mea a invatat limba tamila de la bona? Si acum o vorbeste. Si vorbim italiana cu mama si engleza cu tata, dar cu copiii pe strada mai stiu sa ma descurc putin in hindi.

- Unde-o sa fiti cand o sa fiti mari? intreb eu, care sunt copilul patriei mele, Romania.

- Cine stie? zic ei. Oriunde.

Ce are IB-ul si nu au ministerele educatiei din multe tari: bani si multa coerenta. Are bani sa-si cumpere profesori si cercetatori destepti din domeniul educatiei si sa-i motiveze sa faca programe de studiu inteligente si realiste, care sa tina cont in primul rand de dezvoltarea cognitiva si emotionala a copilului/ elevului, in al doilea rand de stilurile diferite de invatare, in al treilea rand de mediile diverse din care provin, in al patrulea rand … ati inteles ideea. Are echipe care revizuiesc periodic programele la toate materiile. Are conferinte si cursuri si lucrari si premii pentru profesori si elevi. Are o retea de suport, un singur centru de documentare pentru intreaga lume, forumuri pentru profesori. Un Ghid IB pentru predarea oricarei materii este un indreptar pentru a fi, mai ales, un bun pedagog.

Scolile care aleg sa ofere programe IB trec printr-un proces de autorizare, apoi platesc o taxa anuala catre IBO – al carei sediu este la Geneva. Organizatia in acest moment este un ONG, asadar profiturile se duc catre dezvoltarea si perfectionarea sistemului. Profesorii care predau in scolile din sistem sunt platiti de scoala, insa trebuie scoliti de IBO.

E o mica lume in lume, ca orice organizatie. Are jargonul ei, valorile si filosofia umanista a unei scoli renascentiste si beneficiile ei pentru profesorii care ajung in sistem. Intre beneficii se numara aceste targuri de joburi prin care poti ajunge sa lucrezi in alte scoli IB din lume. De vreme ce sistemul e acelasi, adaptarea la noua scoala e usoara.

- La fosta mea scoala din China aveam saptamana muzicii internationale, povesteste o colega. Chinezii sunt innebuniti dupa muzica si multi copii invata inca de mici sa cante la un instrument. Aveam ore normale dimineata, iar dupa-masa recitaluri, concerte, dans, vizionari de filme si excursii la Conservator si liceele de muzica. Intr-o anumita zi din saptamana, copiii puteau alege sa schimbe uniforma pe un costum ales de ei care sa aiba legatura cu muzica. Plateau pentru asta doi dolari. Profiturile le investeam intr-o bursa pentru un copil talentat, dar sarac.

Defectele acestui sistem sunt accentul pe deprinderi si valori, in detrimentul cunostintelor (pe principiul “in zece ani de acum n-o sa-ti mai aduci tu aminte cand a domnit Mircea cel Batran, dar daca inveti din scoala sa fii organizat, ai sa fii toata viata); abordarea invatarii ca joc si bucurie si nu ca tortura necesara; eliminarea rigiditatii in relatia dintre profesor si elev (fara insa a elimina respectul); formarea unor elevi care gandesc cu capul lor si creeaza probleme. Defectele sistemului sunt si calitatile lui, adica. E un sistem cu si pentru oameni si atunci calitatea lui depinde enorm de calitatea oamenilor implicati: profesori, elevi, parinti, directori.

Pana una-alta, mi se pare o alternativa valabila la invatamantul traditional.

About these ads

7 responses »

    • Cursul cel mai important al IB este “Theory of Knowledge”. IB crede ca nu exista adevar absolut. Scopul indoctrinarii este These programmes encourage students across the world to become active, compassionate and lifelong learners who understand that other people, with their differences, can also be right. ALSO?? Adica doua pareri opuse pot fi amindoua corecte?

      http://www.ibo.org/mission/index.cfm

      Doar pentru faptul ca adera la Declaratia drepturilor omului a ONU arata ca nu dau 2 bani pe drepturile omului.

      In plus, adera si la “Earth Charter”, un document care promoveaza marxismul si socialismul. Uite ce scrie acolo:

      10. Ensure that economic activities and institutions at all levels promote human development in an equitable and sustainable manner.
      a. Promote the equitable distribution of wealth within nations and among nations.

      http://www.earthcharterinaction.org/content/pages/Read-the-Charter.html

      Redistribuirea de avere este o ideologie marxista.

      Sub minciuna incalzirii globale, controlul populatiei, interzicerea armelor, materialele educationale sint pline de propaganda. Cauta pe internet si vezi ce se promoveaza prin IB. Numai sa nu vrei, nu vezi.

  1. Foarte fain articol. L-am gasit pentru ca tocmai aplicasem sa lucrez intr-o scoala IB din India. N-a fost sa fie, dar acum inteleg mai bine de unde sa apuc sistemul (daca ma hotarasc in acest sens). Deci, multumesc.

  2. @Cristina – presupun ca esti alta Cristina decat cea care considera ca IB-ul ne minte :) Multumesc pentru vizita, bafta la gasit scoli IB in India sau unde vrei tu! Ce predai?

    • Da, sunt alta Cristina si mi s-a parut amuzant ca suntem atatea Cristine pe acest blog :)). Pai as preda matematica dupa diploma, sau engleza si spaniola daca ar fi posibil fara. Merci pentru urari!

  3. Mi se pare interesanta treaba asta, dar nu inteleg de ce pe un site spuneau ca diplomele de Bac national nu-s recunoscute afara. Eu studiez in strainatate cu diploma de Bac national si stiu multi altii care fac acelasi lucru.
    Se poate sa dai Bacul inca o data?

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s