Leapsa pe cititelea (de furat)

Standard

Am furat o leapsa despre carti de la Moonlightblues. Si-am mai furat de -acolo si niste titluri de filme si carti pentru lista de vacanta. Si-am sa revin :)

1) Ce autor apare cel mai des la tine în bibliotecã?

Jose Saramago, cu aproape tot ce a scris. Milan Kundera, idem. Desi, daca stau sa ma gandesc, poate cel mai des apare Georges Simenon si-al sau Maigret.

2) Din ce carte ai mai multe exemplare?

Saramago – Toate numele (am 2 exemplare in 2 limbi diferite). La fel am si Wuthering Heights, Razboi si pace (da, am „Война и мир” in rusa!), Lupul de stepa si inca cateva.

3) De ce personaj de ficţiune eşti sau ai fost amorezată în secret?

De Heathcliff, enorm. De Rhett Butler. De Mirona („Cartea Mironei”, de Cella Serghi). De domnisoara Smilla, de la care mi-am luat numele. De Victor din „Ciresarii”.

4) Ce carte ai citit cel mai des?

„Mizerabilii”, de Victor Hugo. Ii recitesc in fiecare an de cand eram prin clasa a VI-a. Am acelasi obicei cu „Ciresarii”, „Cartea Mironei” si „Sfarsit de capitol”, de Galsworthy. Si cu „Xenocidul” si „Vorbitor in numele mortilor”, de Orson Scott Card.

5) Care era cartea ta preferată la 10 ani?

„Steaua KET”, o carte cu povesti SF scrisa de un rus, A. M. Beleaev. Imi mai placea „Scorpionul”, tot de un rus scrisa, cu comunisti si spionaj, foarte palpitanta. Eram fana rusi. Mi-aduc aminte din aceeasi perioada de Maxim Gorki, de Arkadi Gaidar si de cele 1001 de nopti.

6) Care a fost cea mai proastă carte citită anul trecut?

Vreuna de self-help de 2 bani. Nu-mi aduc aminte de vreun roman prost.

7) Care a fost cea mai bună carte citită anul trecut?

Fara indoiala „Moab is my Washpot”, al lui Stephen Fry. Dar mai sunt si altele – aici le-am incondeiat pe toate.

8 ) Dacă ar trebui să obligi pe cineva să citească o carte, care ar fi aceea?

Am obligat multi oameni sa citeasca „Ignoranta” lui Milan Kundera. O ador. Acum n-as mai obliga pe nimeni sa citeasca nimic. Dar fac mereu recomandari si ce se prinde, bine.

9) Cine crezi că ar trebui să câştige premiul Nobel pentru literatură?

Nu stiu dac-am citit vreun Nobel, in afara de Jose Saramago. Dar eu l-as premia pe Kundera.

10) Ce carte ti-ar plăcea să vezi ecranizată?

Cartea Mironei si Panza de paianjen.

11) Descrie visul cel mai straniu care să fi inclus un scriitor, o carte, sau un personaj literar?

N-am, dar am un vis straniu de cand eram fana Cranberries. Am visat ca ieseam in curte pentru ca se auzea o muzica ciudata si, ce sa vezi, de la poarta venea spre mine Dolores O’Riordan cantand la o vioara… si era un cantec asa sfasietor, incat eram convinsa ca prevesteste ceva rau… era imbracata in negru, iar eu ma facusem toata mica, devenisem transparenta, aveam pielea de gaina la auzul acelei muzici si o priveam trecand pe langa mine, pana a disparut. A fost bizar, pentru ca efectiv am simtit ca ne aflam in doua planuri paralele.

12) Care e cartea cea mai puţin cultă pe care ai citit-o ca adult?

Ohoho, tone de self-helpuri de la Salome si Stephen Covey pana la cei mai de duzina adepti ai puterii subconstientului si tone de chick lit, de la Bridget Jones pana la Jodi Picoult. Si totusi inca imi place de Marian Keys.

Si mai citesc multa literatura politista – printre preferati Rodica Ojog-Brasoveanu, Agatha Christie, Georges Simenon, Maurice Leblanc (Arsene Lupin – iata alt erou de care am fost amorezata!), Conan Doyle (cine poate sa uite degetele lui Sherlock Holmes?).

13) Care e cartea cea mai dificilă pe care citit-o?

„Sotron”, de Cortazar (pe care nu l-am terminat). „Lupul de stepa” si „Jocul cu margelele de sticla”, pe care eu le numesc „cartile care ma refuza.” Orice de Rushdie, pe care n-am rabdare sa-l citesc. Iar din tinerete mi-aduc aminte ca m-am chinuit enorm cu „Moby Dick”, cu Dickens (pentru ca-l uram) si cu Borges (pentru ca mi-era greu sa-l patrund).

14) Preferi autorii francezi sau ruşi?

Dintre clasici adica? Prefer autorii buni.

15) Shakespeare, Milton, sau Chaucer?

Milton. Am adorat „Paradisul pierdut”.

16) Ce te deranjează cel mai mult în activitatea lecturii?

Faptul ca orice carte se termina si doar o data poti s-o citesti „prima oara” :-)

17) Care e romanul tău favorit?

Mizerabilii.

18) Joci ceva?

Fishdom :)

19) Povestiri scurte, schiţe?

Da, in special SF-uri. Sunt fan univers, stele si galaxii. Dar citesc cu mare placere povestirile lui Cortazar. Si pe Mircea Cartarescu.

20) Non-ficţiune?

Da! Stephen Hawking, multa psihologie, neurologie, cosmos si galaxii, cutting-edge science si religie. Si, uneori, un pic de arhitectura si vietile celebritatilor (Edith Piaf, Katharine Hepburn).

21) Scriitorul favorit?

O lista in crestere, care-i cuprinde pe Kundera, Saramago, Stephen Fry, Victor Hugo, Jennifer Johnston, Orson Scott Card, Theodore Sturgeon, Emily si Charlotte Bronte, Oliver Sacks si P.G. Wodehouse.

22) Ce scriitor crezi că este supraevaluat?

Hesse, dar spun asta de ciuda ca nu-l pot citi!

23) Ce carte ţi-ai lua pe o insulă pustie?

Trilogia lui Ender.

24) Şi…acum ce citeşti?

O carte senzationala despre stiinta si creationism de Edmond Constantinescu, „Dumnezeu nu joaca zaruri”, plus „Ghidul autostopistului galactic”.

Marele absent din raspunsurile mele e Terry Pratchett. Il rog sa ma ierte si-l asigur din nou de toata admiratia si dragostea mea.

Cine vrea sa preia leapsa?

11 răspunsuri »

  1. Aș vrea să îi sar în apărare lui Hesse, că mi-e tare drag, și să spun că Lupul de stepă e printre cărțile pe care le iubesc cel mai mult.
    Dar știu cum e să te refuze o carte.
    Of, decizii, decizii.
    Hesse, să consideri că ți-am sărit în apărare, da?

  2. eu am citit unele de Hesse, dar Jocul cu margele de sticla nu am reusit sa il descifrez

    poate pentru ca urasc scoala (atentie, nu invatatura ci scoala) si mi s-a parut la inceput o metafora a scolii, si mai e si o scoala destul de sumbra?

  3. Daca tu nu-l intelegi sau pur si simplu nu poti sa-l citesti pe Hesse, nu inseamna ca e supraevoluat. Ca sa afirmi asta, trebuie sa-l fii citit pe scriitor, nu sa fii imbufnata ca e prea mult pt tine. Spun asta pt ca nu reiese ca nu l-ai citit pt ca ti s-ar fi parut prea slab si degeaba pt tine. Ca atunci da, puteai sa zici ca e supraevoluat (desi na…)

  4. Recitind comentariul anterior, imi dau seama ca am fost oarecum nerespectuoasa. Imi cer scuze, nu era intentia mea sa atac fara argumente sau mai stiu eu ce. Am comentat strict din perspectiva cititorului si a iubitorului de carte. Si de aceasta mi-am permis tonul, pentru ca am vazut ca si autoarea blogului este de aceeasi parte a baricadei.

  5. Ma bucur ca iti place Pratchett :X Eu m-am indragostit de el cand am vazut, si apoi citit (pe PC, I might add, pt ca in Romania n-am gasit cartea) „Discworld, or Terry Pratchett’s Hogfather”. E superba si ecranizarea, si cartea. Daca n-ai citit-o, merita.

    :)

  6. In primul rand, repet, leapsa e de furat si o dau mai departe gratis. Deci @Eu – apuca-te si raspunde! :)

    Draga Dina, cred ca Hesse iti multumeste pentru ca i-ai sarit in aparare si iti multumesc si eu, pentru ca atunci cand ma plang de Hesse o fac doar ca sa aflu ca exista speranta ca intr-o zi sa ma accepte :)

    Hiacint – mi se pare ca literatura politista e categorisita asa ca un gen „minor”, in comparatie cu „marea literatura”. Ceea ce nu ma face s-o citesc cu mai putina placere.

    @Cineva – bravo tie! Eu tocmai „Jocul…” voiam sa-l citesc si tocmai fiindca e cu scoala.

    @Arana – ai dreptate. Am vorbit ca sa ma aflu in treaba. Pot sa judec daca un autor e supraevaluat numai daca l-am citit si, eventual, nu mi-a raspuns la niste asteptari cu care plecasem la drum, sau nu mi se pare nimic din ce-ar zice toti ca este. Cum sa zic asta despre bietul Hesse, cand eu am inceput „Lupul de stepa” de cateva ori si n-am ajuns dincolo de capitolul 3, si-am inceput „Jocul…” tot la fel si cu acelasi rezultat? :) Multumesc pentru comentariu si n-ai fost deloc nerespectuoasa… eu vorbeam prostii :) Pentru ca in realitate nu-mi vine in cap niciun autor supraevaluat din ce-am citit :-S

    @Irina – este Hogfather la Carturesti si la Anthony Frost. N-am vazut filmul si nici n-am citit, asa ca o trec pe lista de vacanta :)

Lasă un răspuns

