Extreme moral decisions

Standard

After two days of hard fighting, three divisions of enemy soldiers have taken over a small town. They have been ordered to kill any civilians that they find. To avoid being caught, some of the townspeople, including Richard, have hidden in the cellar of a large house. Richard is holding a baby that begins to cry loudly as a group of soldiers approach. Richard covers the child’s mouth to block the sound of the cries. If he removes his hand, the crying baby will alert the soldiers to the fact that there are people hiding in the cellar, but if he keeps his hand over the baby’s mouth, he will smother it to death. What number of people, if any, would have to be in the cellar for it to be obligatory for Richard to keep his hand over the baby’s mouth?

VS.

Jesse is a doctor who is working closely with thirty-four different patients. A patient who was diagnosed as HIV positive forty days ago, and is about to be released from the hospital. Prior to leaving, this patient tells Jesse that he intends to infect as many people as possible when he is released. Since Jesse is bound by doctor-patient confidentiality, there is no legal way to stop this man from carrying out his plan. However, Jesse can contaminate his medication with an untraceable poison that will kill this person before he gets a chance to infect anyone else. What number of people, if any, would have to be saved for it to be obligatory for Jesse to contaminate the medication?

Daca spun hotarat ca Richard trebuie sa fie barbat si sa-si asume riscul de a fi descoperiti in loc sa ucida copilul, nu sunt la fel de decisa in privinta doctorului Jesse. Pacientul lui e un bad guy si nu e un pacat chiar asa de mare sa scapi lumea de idioti ca el. Sau nu e asa?

Moral Sense Test ii ajuta pe invatatii de la Harvard sa traga niste concluzii globale si locale despre „gena morala” pe care se presupune c-o avem in noi. Iar pe noi ne face sa ne punem intrebari asupra propriilor noastre concepte de bine/rau, moral/imoral.

7 răspunsuri »

  1. Vrem Respect ! Manifest pentru România, pentru viitorul nostru şi-al copiilor noştri… :
    http://sfinx777.wordpress.com/2009/10/18/manifest-pentru-romania-pentru-viitorul-nostru-si-al-copiilor-nostri-jos-basescu-jos-mafia-portocalie-nu-vrem-dictatura/

    Dacă, ei, Băsescu şi pedelacheii sunt uniţi… UNIŢI PRIN TICĂLOŞII, să NE TREZIM, să ne implicăm, SĂ CEREM ŞI SĂ NE IMPUNEM PAŞNIC RESPECTUL, pentru că, NE-AM SĂTURAT !
    TREBUIE SĂ RENUNŢĂM LA… RENUNŢARE ! TREBUIE ! E TIMPUL !!!
    Sibilla

  2. ciudat, eu as proceda invers … considerand ca daca ii gasesc soldatii oricum ii omoara pe toti, eu as tine mana peste gura bebelusului. Pentru a ii salva pe ceilalti. Si exista o sansa sa supravietuiasca si bebelusul. Daca as fi doar eu cu bebelusul, mi-as asuma riscul sa ma gaseasca soldatii. Dar daca sunt mai multe vieti in joc, cred ca alegi pierderea mai mica. Desi spune ceva despre simtul meu moral (sau lipsa lui) faptul ca as lasa bebelusul sa planga daca ar fi al meu.

    Pe de alta parte eu nu as putea ucide pacientul de sida. Pentru ca sunt impotriva luarii unei vieti cu premeditare. Plus ca vad alta solutie. As anunta ce are de gand, cu riscul sa imi pierd slujba pentru ca am violat acordul de confidentialitate.
    Desi asa zic acum, nu cred ca multe persoane sunt puternice sa aleaga sa isi riste securitatea financiara pentru precepte morale.

    • Pare ciudat sa pui viata unui bebelus peste viata unui numar x de oameni. Daca stau sa ma gandesc, poate nici eu n-as fi asa de sigura ca nu pun mana peste gura bebelusului, daca ceilalti oameni ascunsi cu mine acolo sunt familia mea, prietenii mei… mai depinde poate si daca copilul e al meu sau nu, nu stiu. Am vrut doar sa subliniez preconceptiile mele: in cazul tipului cu sida am conchis imediat ca e un inconstient care trebuie anihilat. Nu m-am gandit nici la premeditare nici la posibilitatea (adusa in discutie de Livia) ca el sa ameninte fara sa aiba de gand sa puna ceva in practica.

      >:D<

  3. si eu as raspunde la fel ca Stitch. bebelusul poate nu moare, insa toti oamenii ascunsi ar muri. iar la varianta 2, cred ca viata oamenilor este mult mai importanta decat confidentialitatea doctor-pacient. nu as putea sa-l omor pe cel infectat cu hiv, insa i-as dezvalui intentiile.

    banuiesc ca ai vazut house pana la ep 5. (btw, episoadele mi se par geniale) l-ai fi omorat pe dictator?

  4. Ah, THAT morality test. Ma intreb oare cum evalueaza cei de la Harvard faptul ca suntem morali, din moment ce moralitatea e o chestiune dificila si subiectiva, care e indefinibila prin natura.
    Oricum, intreg testul m-a oripilat. Sper sa nu fiu niciodata pusa in circumstante de genul…

  5. Nu evalueaza, practic, cat de moral e fiecare. Ar fi imposibil. Ceea ce evalueaza, cred eu, este procentul de oameni care raspund la fel la fiecare intrebare, incercand sa stabileasca niste „tipare” morale sau, cumva, sa generalizeze reactiile noastre in circumstante extreme ca cele din test. Mi-am tot propus sa caut mai multe explicatii si-am uitat. Oricum, urat din partea lor ca nu ne-au raspuns la mail :(

Lasă un răspuns

