Simt enorm si vaz monstruos

Standard

Azi am vorbit despre perceptie si despre cum perceptia ne ofera cunoastere, dar si cunoasterea influenteaza perceptia. Si-am vorbit de colegul care nu vede copaci, ci carpeni, salcami, stejari, castani, molizi si catalpa; nu vede pasarele, ci vrabii, ciocarlii, privighetori, mierle, cotzofene si papagali ara… cum se vede oare lumea prin ochii lui? Nu-mi pot inchipui! Eu vad copaci si, maxim, plopi, castani si tei (cand miros). A, si brazi. Restul, frunza verde, trunchi si radacina. O apa si-un pamant. De pasari nu mai zic, ca nici denumiri nu stiu prea multe, da’ mai sa le deosebesc dintr-o privire. Imposibil.

In schimb eu am un alt vaz monstruos: vad parti de vorbire si timpuri verbale. Acolo unde lumea vede cuvinte, eu vad adverbul cu valoare stilistica, vad mai mult ca perfectul, vad fizic concordanta la indicativ si la subjonctiv (unde e cazul), vad radacina si desinentele, vad uneori chiar etimologia. Dar intotdeauna vad timpul si modul, relatia dintre verbe si concordanta de parca mi-ar desena sub text o harta cu luminite.

Francoise Dolto povesteste in autobiografia sa cum a invatat sa citeasca, motivata fiind de pozele minunate dintr-o carte. Dar, deceptie! Cand in sfarsit a citit-o, cartea era searbada si departe de frumusetea pe care ea o visa privindu-i pozele. Suparata, la numai 5 ani, Francoise s-a dus la invatatoarea ei si i-a zis: „Te rog sa ma dezveti sa citesc! Nu-mi place deloc!”

Dar nimeni nu te mai poate dezvata sa citesti… Poti, eventual, sa-ti alegi cu grija textele care-ti cad sub ochi :)

Voi ce simt monstruos aveti?

8 răspunsuri »

  1. M-am nascut cu vazul si cu timpul am invatat sa vad si partea buna si partea rea a lucrurilor. Exista insa si o a treia alternativa asta putini o vad. Textul „Simt enorm si vaz monstruos”, denota o tulburare a simpturilor. Si „vad CORECT” e pe de alta parte un subiectivism si egocentrism. E acelasi lucru cu a sari peste umbra ta, unii „pot” sa faca asta , dar e pacaleala, si poti fi pacalit mutand sursa de lumina. Dar daca „soarele” e sursa de lumina? E simplu daca ai soarele in fata, sari un pas inapoi si apoi te intorci 180 grade.Umbra va fi in fata ta. :) Si eu pot spune ca patesc acelasi efect, insa prefer sa il produc eu si nu altii.Acest lucru imi ofera certitudinea ca nu sufer de altceva :). E un efect normal produs de mediul inconjurator asupra creierului.Se poate discuta mult pe tema asta a simturilor. Dar intodeauna retineti ca un stimul mai puternica il va ATENUA pe cel mai slab, dar cel mai puternic va avea o durata mai scurta ca cel slab. E O LEGE a naturii fie ca vrem sa o respectam sau nu ea se aplica oricum.

  2. Eu vad „mirosuri”.
    Vad naftalina si transpiratia in metrou, vad Coco Mademoiselle si Little Black Dress la birou,imi vad copilaria in mirosul fumului de soba s.a.m.d.

    Mai vad multi oameni la interviu si prevad un viitoru sumbru tarii asteia. Mai vad din cand in cand si legile, si sitirile si ma gandesc cu si mai mare groaza la viitor.

  3. @ Catalin – ai dreptate, expresia denota o tulburare a simturilor; eu insa am folosit-o in sens metaforic pentru a exprima influenta cunoasterii asupra perceptiei.
    Mi se par fantastice raspunsurile!

  4. Eu vad povesti peste tot, tot timpul. Vad oameni care nu exista, le simt sentimentele, fricile, sperantele. Vad cursul vietii lor si devenirea. Vad povesti in tot si toate cate ma inconjoara, uneori cred ca innebunesc, alteori, dupa ce le scriu, sunt recunoscatoare ca mi-a fost permis sa le vad.

Lasă un răspuns

