Pride and Prejudice (1813)

Standard

Povestea de dragoste, orgoliu si prejudecati dintre Elizabeth (Eliza, Lizzy) Bennet si Fitzwilliam Darcy m-a prins si pe mine din urma, dupa ani intregi in care i-am rezistat cu succes. Am ras, am tresarit, am stat cu sufletul la gura, am fost surprinsa placut si neplacut, am exclamat „asa-i trebuie!” sau „ma asteptam!”, iar la final am zis, cu un zambet cat toate zilele, „multumesc, Jane Austen!”

Asteptarile mele de cititor au fost satisfacute cu varf si indesat. Povestea in care, la un moment dat, aveam senzatia ca toti dorm si numai Elizabeth e treaza, s-a terminat asa cum trebuie sa se termine orice basm cu printi frumosi si trufasi si printese frumoase, destepte si waaaay ahead of their times: cu o casatorie (de fapt doua! bonus!) dupa care, fireste, „au trait fericiti pana la adanci batraneti”. Mandria a fost constientizata si uitata, prejudecatile au fost si ele date la o parte ca inutile, fata fara zestre s-a maritat din dragoste cu „printul” si toti au/am oftat usurati: si mama, si tatal si matusile, si vecinii, si sora cea mare si eu.

Chiar si pentru un cititor al secolului 21 povestea e actuala si puternica; nu pot sa-mi inchipui cum trebuie sa fi fost pentru inceputul de secol 19. Elizabeth este un personaj modern, liber in gandire, care nu da atentie prejudecatilor de clasa si pare sa ignore voit regulile de buna purtare care faceau din femeile timpului niste gaini proaste si supuse. Printr-o mare de doamne si domnisoare cu capul plecat, cazute in admiratia domnilor, Elizabeth trece ca un vas mandru, cu toate panzele sus, privind oamenii in ochi, exprimandu-si punctul de vedere asertiv (Elizabeth nu e agresiva, dar simti ca stie ce vrea si politetea cu care se exprima contine o hotarare de la care nu poate fi deturnata) si privind cu umor lucrurile pe care nu le poate schimba sau influenta. Intr-o lume de femei care barfesc, uneltesc si sufera de sindromul fetei batrane la 17 ani, ea vorbeste limpede si deschis, isi supune la discutie planurile si refuza (la 21 de ani trecuti fix) o casatorie cu un barbat pe care-l dispretuieste, apoi dovedeste suficienta flexibilitate pentru a-si schimba parerea atunci cand apar argumente in favoarea caracterului bun al lui Darcy si pentru a-si reconsidera hotararea.  Intr-o lume de femei care stau in casa, ea iese si strabate la picior campiile pentru a ajunge la Netherfield, calatoreste s-o viziteze pe Charlotte si pleaca cu unchii ei in voiajul care-o va duce la Pemberley. Intr-o lume in care femeile sunt la mila barbatilor lor, ea stie sa ceara, dar si sa refuze si nu considera ca lucrurile i se cuvin, ci incearca sa negocieze si nu uita sa spuna multumesc.

Nu m-ar suprinde deloc sa aflu nici ca poarta pantaloni, fumeaza, conduce masina si si-a depus candidatura sa devina politician. Elizabeth integreaza cu succes trasaturile „masculine” si pe cele feminine, fiind un personaj complet si admirabil. La fel cum admirabila este intuitia Janei Austen de a-i harazi un partener puternic si inteligent, care nu se simte amenintat de libertatea sotiei lui. Darcy si Elizabeth sunt, fiecare, personaje puternice, complete, dar intuim ca impreuna forta lor va fi de cu totul alt calibru.

Chiar si Charlotte, care se marita din calcul rational si necesitate, nu din dragoste, are o sansa la fericire in paginile lui Jane Austen. Cu atat mai mult Elizabeth, care refuza sa se marite din alt motiv decat dragostea impartasita pentru un barbat pe care sa-l poata admira si respecta si care sa fie demn de ea. Poate ca „Mandrie si prejudecata” e doar o carte romantica pentru femei, deloc realista si usor de incadrat la categoria povesti de adormit copiii. Accept. Mi-as dori sa-mi adorm copiii cu imaginea unui personaj ca Elizabeth si poate, atunci cand ipoteticii copii vor creste, lumea lor nu se va mai imparti in femei si barbati, in „cratita” si „fotbal”, in carti de femei si realitatea frusta a barbatilor, ci in fiinte umane complete, care, impreuna, pot schimba lumea in cel mai bun si frumos mod cu putinta.

3 răspunsuri »

  1. Ah, micutza Bridget Jones care se uita la Mr Daarcy! :D
    Chiar azi am vazut si eu primele doua episoade din film – ala pentru televiziune, ce frumos e…!

  2. My favourite of all times. am tocit cartile (varianta in ro si ea in eng) si dvd-urile cu filmele. seria BBC de care zice suzi e oricum cea mai tare. varianta recenta cu Keira to be avoided at all costs :) o face praf pe Lizzy si pe Darcy terci de-a dreptu’ :D

  3. Abia astept sa primesc the BBC movie!! Am o prietena care e fana infocata si cand i-am zis ca trebuie sa citesc cartea pt examen mi-a recomandat sa take the easy way si sa vad filmul. Am preferat totusi cartea (pe care o puteam citi pe sarite), cand am auzit ca filmul are vreo 6 ore! Acum vreau sa-l vaaad! (dar dupa examen)

    Suzi, zilele astea m-am gandit la tine in contextul Dublin si Irlanda, pentru ca am citit si James Joyce (Portrait of the Artist as a Young Man) :*

Lasă un răspuns

