Sistemul de invatamant din Romania

Standard

Curg apele pe mine. Sunt ca un delfin proaspat iesit din valuri. Dupa dus nici nu mai trebuie sa ma sterg, fiindca imediat sunt uda la loc. Nu pot sa spun ca am 30 de grade in casa, totusi, dar se pare ca 27 sunt suficiente.

Si invat. E ultima saptamana, din care am doar azi, miercuri si joi. Vineri e primul examen: specialitate si metodica predarii ei. Adica:

Shakespeare. Enlightenment. Victorian novel. Modernism. Postmodernism. Death of the author. Values of tenses. Situational aspect, viewpoint aspect. Verb classes. Finite and non finite clauses. Syntax I and II.

Pe scurt.

Gramada de foi de pe birou a crescut. Ma preocupa acum arhetipurile, simbolurile, negrul Jim, contextele istorice, literare, personale si incapacitatea mea momentana de a retine toate definitiile si exemplele la gramatica.

Ca o forma de distragere a atentiei de la aceste subiecte, o sa va povestesc azi prima tema din programa de Pedagogie, alintata „peda” sau „psihopeda” in exemplele „la peda nu-mi intra nimic in cap”, „toate ca toate, dar la psihopeda e crima!” :))

Prima tema este: Sistemul de invatamant din Romania

O tema dureroasa, if u ask me.

Sistemul de invatamant e parte a unui mai larg sistem de educatie, care ofera contextul pedagogic al educatiei/ instruirii in Romania. Pentru ca educatia nu e numai ce se face la scoala, ci si ceea ce primim din familie, din grupul social, de la mass-media etc. Sigur, vorbim de educatia informala (cei 7 ani de acasa, sau regulile de buna purtare), de educatia formala pe clase si lectii [asta se termina cand termini scoala] si de educatia non-formala, care la noi inca se taraste, realizata prin activitati optionale, „cercuri”, tabere, cursuri, ateliere, competitii etc.

Sistemul de invatamant, asadar, este contextul specific in care are loc educatia de tip formal si non-formal. Este organizat pe niveluri, trepte, cicluri etc. si componenta sa dinamica este procesul de invatamant. In cadrul unui proces de invatamant se realizeaza diverse activitati de educatie/ instruire intr-o varietate de contexte educative care, in perspectiva actuala, trebuie sa fie centrate pe elev. In cuvinte simple, voi preda aceeasi lectie altfel la clasa a VI-a A decat la VIB, la primar decat la gimnaziu si ma voi simti mai libera sa-mi aleg o bibliografie care-mi place pentru cercul de engleza, decat pentru ora de gramatica cu clasa a 8-a.

In sens restrans, sistemul de invatamant cuprinde reteaua de institutii scolare publice si private organizate la nivel primar, secundar si superior, pe trepte si cicluri de instruire. Vorbim de gradinite, scoli, licee, facultati, seminarii teologice, dar si de scoli speciale, profesionale si postliceale, de scoli doctorale si de institutii de perfectionare. Sistemul are o dinamica interna determinata de finalitatile stabilite la nivel politic. Resursele sale sunt de tip metodologic, formal (formele de organizare a activitatilor de invatare: generale, particulare, concrete) si continuturi (stabilite prin programa scolara, comunicate prin manualele structurate pe ciclu, nivel, an scolar), dar mai ales de tip uman, educatia nefiind posibila in absenta principalilor ei actori: educatorul si educabilul. [da, chiar asa se cheama, educabil. strange!]

In sens larg, UNESCO propusese in 1974 termenul de „cetate/ societate educativa” pentru a sublinia rolul pe care toti actorii sociali il au in atingerea scopurilor educatiei. Acuma cu idealul, scopul si finalitatile e o intreaga povestire (si un punct separat in programa), pentru ca istoric acestea s-au schimbat (magistrocentrism – profesorul e in centrul educatiei; pedocentrism – copilul e in centru; azi – paradigma curriculumului – cei doi „eroi” sunt inseparabili si totodata esentiali amandoi), scopul suferind fluctuatii intre „educatia ajuta societatea sa progreseze” vs. „societatea guverneaza educatia”.

Ei, dar ce se intampla cu sistemul de invatamant? El intra in relatie cu tot felul de institutii sociale care ii sprijina misiunea: familia, organizatiile de tineret, mass-media, agenti economici care primesc elevi in practica, comunitatea locala. O parte din aceste institutii se pot considera ca facand parte din sistem prin consens (familia, de pilda), in vreme ce altele, mai ales cele de tip economic sau politic, pot intra in sistem prin parteneriate de colaborare. Iar daca lucrurile merg bine, se poate ajunge chiar mai departe, la inovatii institutionale: scolile duale (un semestru invat, un semestru fac practica in intreprindere), scoli alternative, mass-media scolara (care poate incepe cu ziarul scolii, ajungand ulterior sa atinga intreg campusul sau chiar comunitatea locala) etc.

Mai trebuie sa adaug ca in Romania sistemul este gestionat de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (un minister care a schimbat pana acum nenumarate alte denumiri) prin legislatia specifica fiecarei trepte in parte, ca puteti citi totul pe larg aici si ca acest articol nu s-ar fi scris fara contributia unei „caramizi”, cartea de „psihopeda” pt definitivat si gradul 2, namely capitolul despre „Proiectarea, organizarea si functionarea sistemului de invatamant din Romania”, autori Prof. univ. dr. Sorin Cristea si Lector univ. drd. Laura Serbanescu, carora le multumesc.

Anunțuri

13 răspunsuri »

  1. Vrei sa ne omori sau incepi sa-ti pierzi speranta in caldura sa ne anihileze, diminetile si serile sunt tot mai reci. O sa-mi iau totusi o delfina in iarna, prin februarie. Stai departe.

      • Asa mi s-a parut mie, poate a fost doar efectul de peste zi, oricum se pare ca nu temperatura este cauza principala ci umiditatea excesiva din acest sezon, asa mi-a zis mie sistemul de invatamant, adevarat ca a zis si la radio. Delfinii au alt sistem de racorire, rad foarte des, esti pe drumul cel bun.

  2. Ei, dar ce se intampla cu sistemul de invatamant? El intra in relatie cu tot felul de institutii sociale care ii sprijina misiunea: familia, organizatiile de tineret, mass-media, agenti economici care primesc elevi in practica, comunitatea locala.

    Trist, foarte trist. Familia si restul sprijina misiunea sistemului de invatamint, cind ar trebui sa fie invers, sistemul sa ajute familia…..De aceea sintem unde sintem astazi.

      • Copiii apartin familiei. Parintii sint responsabili sa isi educe copiii, sa-i directioneze pentru o viata adulta responsabila. Ca sa ajunga acolo, sistemul de invatamint ar trebui sa ofere familiei toate posibilitatile ca acel copil sa devina ceea ce trebuie sa devina. Scoala ar trebui sa ajute familia, nu invers. Cei din minister sint angajatii parintilor, sint subalternii parintilor. Ei trebuie sa execute ceea ce cer parintii, nu invers.

        Dar nu, cei de la conducere, fie guvern, minister, etc, vad parintii ca niste sclavi, care sint obligati sa le plateasca salariile, concediile si sa execute tot ceea ce le spun ei. Nu ai voie sa misti in front fara aprobarea lor. Locurile sint inversate, de aceea treburile nu vor merge niciodata inspre bine.

  3. Bafta multa, iti tin pumnii!! Stiu foarte bine cum e sa inveti la peda la 37 de grade si sa nu te mai vezi din teancurile de carti si foi!!

  4. Am citit conceptele generale (functii si structura de baza, formele, finalitatile, continuturi de baza, cadrul/ contextul de realizare), am citit educatiile noi si alternativele educationale, am recitit calitatea si am bagat un text despre creativitate atat de tehnic, incat n-am inteles nimic. Acum ma culc si Doamne-ajuta maine! Si pe urma pleci la mare!!!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s