Mot manquant

Standard

Gratie unei minunate doamne pe care-am cunoscut-o in acest weekend am dat peste revista frantuzeasca Books, o revista lunara de recenzii de carte din toate domeniile. Am citit din scoarta-n scoarta numarul pe martie si mi-am facut o lista de lecturi viitoare, dar nu asta mi-a placut cel mai mult, ci „cuvantul lipsa” de la finalul fiecarui numar, un joc pe care revista il joaca cu cititorii pentru a gasi vorbe imposibil de tradus de la o limba la alta.

Tema lunii martie este: exista in vreo limba a pamantului un cuvant pentru a desemna un parinte caruia i-a murit un copil? Copilul fara parinti e orfan, parintele care si-a pierdut copilul cum se numeste?

Regulile jocului, copiate de pe site, sunt:

Des mots existent dans une langue et pas dans une autre. Nous entreprenons une tâche ardue et hardie : constituer pas à pas le dictionnaire de ces mots manquants. Nos 
lecteurs­ sont invités à y contribuer, en nous écrivant.


Mai e propus in comentarii cuvantul mathom, un cuvant inventat de JRR Tolkien: Anything that Hobbits had no immediate use for, but were unwilling to throw away, they called a mathom, dar si cuvinte reale din finlandeza, rusa, spaniola etc. Mie-mi place nu doar ideea de „dictionar al cuvintelor lipsa”, cat mai ales ideea ca, aducandu-le laolalta, ele nu vor mai fi lipsa si astfel ni se va imbogati nu doar comunicarea, ci si repertoriul de notiuni si automat felul in care vedem lumea.

 

Lista de carti ii include pe Mario Vargas LLosa, Milan Kundera („Europeanul”), Liu Xiaobo, Martha Nussbaum.

4 responses »

Lasă un răspuns

