In care Smilla si Spania redevin prietene

Standard

E 12:23, in curand inchid magazinele pentru pranz, iar eu scriu pe blog, beau ceai si-mi prepar copioasele mic-dejunuri prezise de Jose.

E caldut afara, soarele straluceste printre nori, mi-am amintit o multime de cuvinte pe care le uitasem si am reinvatat cum se folosesc por si para. Ma dor picioarele oscior cu oscior, mai ales in zona gleznei si a talpii, intens abuzate zilele trecute cand am mers kilometri prin Cuenca si Guadalajara, uneori cu gura atat de larg cascata incat uitam de orice durere.

Cuenca e foarte frumoasa, muntii din jur si peisajul natural ii dau un aspect de loc de basm – dealuri, vai, copaci, flori si stanci de calcar slefuite de vant in diferite forme.

Guadalajara, desi tot pe dealuri asezata, nu impresioneaza prin peisaj, ci prin constructii. Cladirile sunt frumoase, bine conservate (unele din secolele 12-13), orasul e frumos intretinut si-l poti strabate dintr-un cap intr-altul mergand numai prin parcuri, daca vrei.

Am uitat pana si cum se zice obloane, dar invat, invat si-mi amintesc cuvinte rare precum junco (papura) si locuri prin care-am fost odat’ precum Casa de Campo si Caixaforum. E interesant sa observ ca ceea ce se uita, de fapt, e vocabularul. Nefolosit, se atrofiaza, iar cuvintele odinioara bine activate ajung acum sa faca atingere cu alte cuvinte, din alte limbi. Interferentele nu sunt neaparat cu romana, desi acolo se produc totusi cele mai multe, dar si cu engleza, lucru deloc ciudat avand in vedere cata engleza vorbesc de doi ani incoace. Gramatica insa nu am uitat-o si, vorbind zi de zi, simt cum dau la o parte panze de paianjen de pe o zona din creier.

Am calculat ca am terminat de invatat spaniola (cu diploma) exact acum 10 ani, in 2001, cand e posibil sa fi stiut mai mult decat stiu azi, desi e posibil totusi sa nu, pentru ca abia dupa-aia au venit bursele la Santiago, cartile citite pe nerasuflate in biblioteca institutului Cervantes, examenul de DELE si momentele cand, spunand „noi” si „ei”, intelegeam „noi, spaniolii” si „ei, romanii”.

Acum nu mai sunt sigura ca exista un noi si un ei, am imbatranit, masina m-a lenevit, nu ma mai misc asa de repede prin incurcatele cai ale metroului, desi Jose jura ca a existat un timp cand puteam tine pasul cu el si ieri am ajuns amandoi la concluzia ca orele de sport din scoala nu ne-au fost de niciun folos, altul decat sa ne invete ca nu suntem la fel de buni ca Luis sau Georgiana, eternele modele despre care ni se spunea „uita-te la ei si fa si tu la fel”, de parca tu, inapt cum te aflai si, pe deasupra, speriat de amenintarea notei proaste, ai fi putut intelege ceva din saritura de pantera a Georgianei ori din fantastica rezistenta a lui Luis. Nu stiam atunci ca si corpul are inteligenta lui, oferita in grade diferite, desi stiam ca la engleza si la mate Luis si Georgiana veneau ei la tine sa le-arati cum se face, iar tu nu intelegeai ce li se pare asa de greu ceva care tie-ti iesea natural.

Oricum, nu despre asta era vorba, ci despre Madrid.

Sau mai degraba despre Madrid va fi vorba maine, fiindca pe el inca n-am apucat sa-l revad inca.

 Cuenca

*

4 răspunsuri »

  1. Fără legătură cu scrierea, ci doar cu înregistrarea cîntecului (care, apropo, mi-a plăcut foarte mult) – mai deunăzi o urmăream pe Maria del Mar Bonet, pe Youtube, cîntînd în exact aceeași sală. Coincidențele astea mi se par încîntătoare.
    P.S. Saluda a Jose de mi parte, por favor!

  2. link, link la Maria del Mar Bonet!!
    sala e prin Olanda din cate am inteles, cantecul e frumos tare.
    si de la Jose, caruia i-am transmis copy/paste mesajul de la tine pt ca e la munca:

    Jose: Saludos para Dana

    :)

  3. Superb peisajul, parca e ilustratie la o carte de povesti. Sunt sigura ca o sa te descurci minunat in spaniola, o limba straina invatata nu se uita atat de usor. Drum bun in continuare si sa ne trimiti poze din Madrid!!

Lasă un răspuns

