Conditie (astro)fizica

Standard

Una din cartile mele SF preferate este „Mai mult decat oameni” de Theodore Sturgeon. Una dintre scenele mele preferate din aceasta carte este aceea in care Janie si gemenele stau intr-un pat si citesc. Janie e telekinetica, are 6 ani si abia a invatat sa citeasca. Gemenele au trei ani sunt mute si capabile sa se teleporteze, desi nu stiu inca. Janie e alba, ele sunt negrese. Insa, in afara tuturor acestor lucruri, sunt trei fetite mici a caror maxima placere e sa stea in pat si sa citeasca dintr-o carte mare. Acea carte e un catalog de produse, iar cand Janie citeste ‘perdele, 3 dolari; draperii si metraje, 8 dolari; covoare, 12 dolari’ toate trei sunt in culmea fericirii.

Inca de cand am citit prima data cartea (si n-am inteles nimic din ea) mi-a placut momentul asta. Imi place ideea ca poti fi fericit facand ceva atat de inutil si absurd ca citirea unui catalog din care nu pricepi o iota. Pentru exercitiu va recomand Programa pentru olimpiada de astronomie – 2009 Juniori. Azi, in cancelarie, am fost fericita citind: 1. Bolta cereasca si constelatiile. Notiuni elementare despre stralucirea stelelor, luminozitatea si magnitudinea lor aparenta. Mituri despre cer. Denumirile stelelor. Variatia aspectului cerului in timpul unei zile si in timpul unui an pentru un anumit loc de pe pamant. Recunoasterea constelatiilor. Orientarea dupa Soare, dupa Steaua Polara si cu ajutorul constelatiilor mai stralucitoare si tot asa pana la punctul 13, dupa care am trecut la parcurgerea programei pentru seniori.

Am avut intotdeauna banuiala ca fericirea lui Janie nu sta in listele din acel catalog, ci in prietenia cu gemenele Beanie si Bonnie. Ca listele le fac pe ele fericite, iar bucuria lor o face fericita pe Janie. Si, fiindca am citit cartea pe vremea cand cartile inca mi se mai lipeau de suflet, ori de cate ori ma simt bine cu cineva zambesc in mine si-mi recit in cap ‘perdele, 3 dolari; draperii si metraje, 8 dolari; covoare, 12 dolari’ .

2 răspunsuri »

  1. Nici macar nu stiam ca exista olimpiada de astronomie…se preda pe undeva? suna foarte interesant
    Intr-o alta ordine de idei, tocmai „mi-ai pus” o carte pe lista de „must read” :)

    O zi minunata!

  2. Da, inteleg ca se preda optional la anumite scoli si ca astronomia se studiaza la clasa a XII-a, profil real in unele licee. In liceul meu nu se facea, de aceea si eu am fost surprinsa. Oricum, programa e geniala – mie mi se pare poezie pura.

    Multumesc pentru urare – asemenea :)

Lasă un răspuns

