Viata fara Facebook

Standard

Colega si prietena mea Adela ne-a trimis azi pe mail un articol despre experimentul unui tanar american de 24 de ani care a trait 3 luni fara social media, telefon mobil sau internet.

Imi place foarte mult ideea de a comunica prin mesaje la avizier sau mesaje scrise cu creta pe asfalt si ma mir ca a devenit ceva atat de neobisnuit, intr-un timp atat de scurt. In studentia mea (adica anii ’97 – 2002) nu existau mobile, nici e-mail, nici social media. Cu prietenii mei vorbeam la tel fix, aveam mereu o cartela de telefon in geanta in caz de urgente si faceam maxim 36 de fotografii intr-o vacanta, pe care le scoteam la atelierul tinut de studentii de la ATF, unde era mai ieftin, si le puneam intr-un album ca sa le-arat si altora.

Ca una care am prins doua vremuri complet diferite, incerc adesea sa-mi inchipui cum o fi sa nu stii decat social media, mobil si internet. Dupa ce-am crescut in vremuri in care nici macar telefon fix nu avea toata lumea si pentru a comunica unii cu altii ne scriam scrisori, am ajuns acum sa ne suparam sau sa ne ingrijoram peste masura daca cineva nu raspunde la mobil de la primul apel, lucruri importante se intampla in urma unui simplu sms si avem mai multe contacte si mai putini prieteni ca oricand.

Si nu e rau deloc. Prin contactele de pe net am ajuns sa stau unde stau, am plecat in vacante, mi-am facut controale medicale, am primit de lucru si am castigat premii. Blogul mi-a dat ocazia unor schimburi de idei si experiente foarte valoroase, iar facebook mi-a redat colegii din scoala generala.

Si totusi daca intr-o zi le-as pierde, nu m-as simti cu nimic mai saraca si, in mod sigur, identitatea mea n-ar avea de suferit. Cred ca social media e un alt fel de a te integra si de a te simti in randul lumii, atunci cand lumea in care te invarti are acces la aceste aparate si la internet si pune pret pe ele. Mergand sa traiesti intr-un loc de pe pamant unde internetul n-a patruns si lucrurile arata cu totul altfel „social media speaking”, probabil ca te-ai adapta la mediu (asta cand nu devenim antropologi de ocazie, profitand de tehnologia la care avem acces).

Cineva a zis odata ca daca zgarii coaja oricarui om civilizat ai sa dai de un primitiv. Si chiar asa se pune problema tehnologiei: in termeni de civilizatie si primitivism. Insa pentru copiii care au invatat sa umble la telefon sau laptop inainte de a merge in picioare, oare cum se pune problema? Cat sunt ei de atasati de tehnologie si in ce masura identitatea lor se prelungeste in spatiul virtual? Pentru ei s-ar putea sa fie altfel decat pentru noi.

2 răspunsuri »

  1. Bună ziua!

    Mă numesc David Benedek și scriu lucrarea mea de licență cu titlul Bloguri ca instrumente de marketing în România. Aș vreau să cercetez despre tendințele de blog din România, despre blogosferă și cel mai mult, despre activitatea bloggerilor de marketing. Dacă ai 3 minute și vrei să ajuți un pic, te rog să completezi chestionarul, iar dacă ai prieteni bloggeri, pot să le trimiți și pentru ei. Mulțumesc frumos!

    https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGpkMlg1QnFhcTAyRzh2MWtlWDFMNlE6MQ

  2. despre fb nu am ce spune ca nu prea folosesc, doar pentru a vedea zilnic ziua de nastere… a celor dragi si a le ura lma. dar pot vorbi o tona despre scrisori, iar adevarul este ca tinerii grabiti de azi ar fi fericiti sa primeasca niste scrisori cum ne scriam noi pe vremuri. si cred ca daca ar fi educati sa inteleaga ce interesant era… ar putea sa li se pare romantism curat…
    eu scriam zilnic 2-4 scrisori, trimiteam in toata tara, abia asteptam ca tot cam atatea primeam pe zi… si nici nu se gaseau timbre… era o nebunie amuzanta, din care am ramas cu 800 de scrisori…
    ar fi bine daca ne-am face timp sa le aratam o alta fata a vietii!
    spor-t :-)

Lasă un răspuns

