Diwali

Standard

Bubuie pocnitorile și pe cerul nopții explodează artificii. Sărbătorim Diwali, la Bangalore și în toată India.

Diwali sau Deepavali e o sărbătoare indiană și, ca toate sărbătorile indiene, are multe semnificații în funcție de regiune. În India nimic nu e fix, totul e fluid, mișcător, în schimbare. Nici chiar numele de Diwali nu e unul și același pentru întreaga Indie, cât despre urările care se fac, doar în Hindi sunt patru diferite, fiecare în alt dialect și cu alte conotații – iar hindi e una din zecile de limbi vorbite aici. Pe mine sora mea indiancă m-a învățat să zic Diwali mubarak ho, care de fapt este o urare în limba Urdu, adică limba vorbită mai ales de musulmani în nordul Indiei. Ori Diwali e o sărbătoare hindusă. Cum vă ziceam, totul curge și se amestecă cu tot, în cele mai frumoase feluri.

Diwali înseamnă șir de candele și în Bangalore celebrează uciderea demonului Narkusura de către zeul Krishna – simbolic, lumina este binele care învinge. Azi este prima zi din trei (cinci în unele zone) zile de sărbătoare, când credincioșii își primenesc hainele, casele și inimile, se împacă cu vecinii și le duc daruri (de obicei dulciuri) și-și invită întreaga familie la masă. Magazinele gem de Diwali sweets și Diwali fabrics for shirt and trousers/ sarees. Vecinele mele ies la plimbare în curtea blocului cu sariurile de ocazie, extrem de frumoase, de toate culorile. Pe stradă explodează pocnitori ca să alunge spiritele rele, dar, mai ales, spre amuzamentul băieților din cartier.

E Anul Nou la 30 de grade, toate balcoanele gem de luminițe colorate, ne facem cadouri și domnește spiritul de sărbătoare. Azi la magazinul de unde am cumpărat un bec de 40W vânzătoarea m-a invitat să mă servesc cu barfi dintr-o cutie. Diwali sweets, madam. Dulcele meu preferat e soan (sau sohan papd/i), o halva care ti se topeste in gură.

În curând se va ține și Lakshmi pooja, adică sărbătoarea zeiței Lakshmi, care aduce prosperitate materială, dar și bogăție spirituală. Este sărbătorită în a treia zi de Diwali, când casa trebuie să fie lună și intrarea bine decorată cu ghirlande de flori și rangoli (desene sau modele care se fac pe jos, în fața intrării).

Diwali e o sărbătoare a cunoașterii, se spune în felicitarea pe care am primit-o de la conducerea școlii. Lumina reprezintă victoria cunoașterii asupra ignoranței. Diwali este sărbătoarea victoriei Binelui asupra Răului, victorie reiterată an de an.

Veneam de la aprozarul din subsolul blocului meu, cărând un pepene mare, roșu. Amabil, vecinul cu care m-am întâlnit în lift s-a oferit să-l ducă el.

– Cum vă numiți?

– Christina.

– Ah, s-a bucurat el, și eu sunt creștin! Mă numesc Mohan și sunt baptist. Dacă aveți vreodată nevoie de ceva, vă rog să-mi bateți la ușă – soția mea și cu mine ne bucurăm oricând de oaspeți.

Acesta e spiritul în care am fost primită aici, indiferent dacă interlocutorul meu era hindus, musulman sau creștin. Acesta este spiritul Diwali, pe care ei îl au mereu față de străini, însă față de ai lor… doar în perioada aceasta.

Am aflat de pe fb că Diwali se va sărbători și în România, la Timișoara, organizat de Satyananda Yoga România. Probabil și în București vor fi locuri unde se aprind candele și se povestesc legende indiene.

Vă las în compania unui model rangoli făcut de elevii mei vă doresc pace, lumină și înțelepciune. În spiritul Diwali.

rangoli

 

Un răspuns »

Lasă un răspuns

