Craciun fericit!

Standard

Crăciunul din Mussoorie, pâine cu unt și chai, spring rolls, tatăl meu cu mustață, mama mea care nu vorbește engleză.

–          Are you missing Romania?

Shadab.

–          No, I am not.

–          Ok, because if you are, I will bring you a map. Political map of Romania.

–          No, I am ok today. Yesterday I missed it.

Tace. Apoi se uită în jur și spune:

–          Four walls, one roof… and yet everybody misses it.

Cuvintele lui mi se par peste măsură de înțelepte.

**

Nunta s-a terminat, Shoib si Aksa sunt la socri pentru doua zile, fiindca se marita acum verisoara Aksei, tot casatorie aranjata, tot in rosu, tot trusou enorm. Azi ne-am tras si noi sufletul, verisoarele au plecat, am ramas numai noi, „surorile” (asta include surori de sange, verisoare de gradul 1, prietena din Romania si doua vecine) sa facem curat si sa chicotim in pat, punandu-ne la curent cu ce s-a mai postat pe facebook sau analizand pozele de la nunta. In vremea asta, cei doi frati mai mici au alergat incoace si incolo sa aduca si sa duca bagaje, bani si zarzavaturi prin sat.

Racita cobza, in pat, pe la ora 6 am primit vizita fratiorilor mei:  Shadab – cu un cadou mare, impachetat; Saifi – cu un ursulet de plus intr-o sacosica transparenta.

– Alo, nu asa se face, i-am certat. Va rog mult, pantofii la soba si hai sa vina Mosul la toata lumea.

Asta pentru ca primisem cu o ora-doua inainte vizita a doua surori: una mi-a adus o esarfa verde, alta o pereche de cercei si deja mi se parea ca intrec masura stand acolo, ca o imparateasa, in vreme ce mi se aduc daruri.

Am o fata de profa pe care o folosesc cand e cazul, iar Shadab si Saifi sunt de varsta elevilor mei. Indata s-au descaltat, surorile au adus si ele papuci si pantofi de pe unde au stiut si i-am insirat pe toti langa radiatorul electric, numit si „gura sobei”.

Si Mosul a venit si a fost frumos, asa cum este de Craciun, oriunde te-ai afla… atunci cand oamenii sunt frumosi si buni.

Ii iubesc pe oamenii astia de parca i-as cunoaste de toata viata.

**

Domnului să ne rugăm este un plural.

Vecinul nostru Arpan, care este crestin, m-a luat la ora 11 cu masina sa ma duca la biserica. Biserica metodistă din Mussoorie însă a replicat experiența pe care o am de când am venit aici: aproape complet în afara a ceea ce se vorbește. Și poate așa eram și în copilărie când în jurul meu se vorbea în germană? Cu siguranță. Mi-a luat ani de zile sa inteleg ceva, apoi am inteles, cumva prin osmoza, deoarece nu am invatat niciodata.

Serviciul divin s-a ținut în hindi. Cântecele care s-au cântat au fost cele metodiste, cu bătăi din palme și tobe. Poate așa se închinau primii creștini. Am recitat în cor ceva care putea să fie Tatăl Nostru.

Aye Hamare Baap thu jo Asma pe hai
Thera nam pak mana jaye aur theri badshat aye
theri marzi jame pe ho puri jaise asma pe hai
Aye Hamare Baap thu jo Asma pe hai
Hamare Rozki Roti hame dhe
Guna kar maff sari tuu hamare hai khuda
Hume ne bhi apne Gunagaro ko ab maf kiya
Azmaish me na la Ham ko bhuraye se bacha
Aye Hamare Baap thu jo Asma pe hai
Kyun ke badshah hat aur khudrat aur janal hamesha there hi hai
there hi hai there hi hai Amen

Ei în hindi, eu în românește. Religia are limbă. Domnului să ne rugăm este un plural. Eu insa, azi, m-am rugat singura.

Îmi umblă prin cap rugăciunea de seară a lui Ate, rugăciunea crucii, împărate ceresc, mângâietorule, duhul adevărului… aici, în această casă musulmană. Că a Ta este împărăția și mărirea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh… amin.

Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre.

Rugăciunile cu care ai crescut ți se imprimă în suflet și se împletesc cu el.

Si, pana la urma, e liberating sa fii strain, alb si nevorbitor de hindi/urdu.

3 responses »

  1. La multi ani, Chris!!!

    Pupici si imbratisari calde (in fine, mai calde decat erau saptamana trecuta caci in sfarsit avem si noi cateva/putine grade cu +) din mijlocul cratitei cu sarmale, etc…

    Sper ca a trecut Mosu’ si pe la tine :*:*

  2. Draga mea Sheherezada, Craciun fericit, alaturi de noii tai prieteni. Nu ne uita si pe noi, de pe taramul Ignatului.
    Si…. LA MULTI ANI!!!!

Lasă un răspuns

