De la scoala

Standard

Clasele a doua si a treia invata sa numeasca formele in limba spaniola. Iar azi, in timp ce decupau forme si le colorau, urechile mele au surprins urmatorul dialog, intre un pusti de-a treia si unul de a doua:

– Stii ceva, cred ca esti colegul cel mai saritor si cel mai bun la suflet pe care l-am avut vreodata, serios, ii spunea cel de-a treia celui de-a doua.

– De ce? a intrebat cel mai mic.

– Asa cred eu. Mereu te oferi voluntar sa ajuti, sa faci ordine si imi place cum niciodata nu te certi cu nimeni. Esti un coleg foarte bun.

– Multumesc, a zis cel mic, foarte emotionat.

Na, exista speranta pentru omenire.

*

Clasa a sasea studiaza genul liric. Dupa un inceput arid cu studiat figuri de stil, citit poezii de toate felurile si de toate culorile, comentat si analizat „the what” and „the how”, a venit vremea sa devenim poeti.

Azi le-am dus poezia lui William Carlos William „The Red Wheelbarrow”. E o poezie simpla, insa este considerata o capodopera a literaturii americane. Zice asa:

so much depends
upon
a red wheel
barrow
glazed with rain
water
beside the white
chickens.

Ei, pe copii i-a mirat ca ceva asa de banal poate fi o capodopera. Prima reactie a fost de revolta, ce e prostia asta, bine ca nu scrie despre iepuri etc.

– Cred ca inteleg de ce e o capodopera totusi, a grait un copil american pe nume Nate, dupa vreo 5 minute de gandire. Pare ceva foarte banal, dar ma gandesc la copilaria mea petrecuta la ferma. Ploaia era foarte importanta pentru camp si recolte. Poate ca nu depinde totul de roaba rosie, ci de stropii de ploaie de pe ea. Poate ca importanta lucrurilor e data de context: la ce ne-ar folosi o roaba in oras? Insa la ferma e esentiala.

– Poate in oras am putea folosi roaba pe un santier de constructii, caz in care ar fi importanta, a observat altcineva.

– Exact, a zis Nate. Si m-am mai gandit la ceva: Miss Christina ne-a spus ca poezia asta a fost scrisa acum mai bine de o suta de ani. Nu existau alte forme de transport, poate. Poate nu toata lumea isi putea permite o roaba. Poate era un semn de bunastare sa ai o roaba si gaini in curte.

– Poate poezia asta e ca o metafora! a strigat o fetita. Adica roaba rosie nu e o roaba adevarata. Poate vrea sa spuna ca fiecare lucru e important.

Si, dupa ce alte cateva voci s-au alaturat discutiei, cineva a decis ca si noi putem scrie poezii despre obiecte neimportante. Si-am scris:

So much depends upon the white / clock/ up on the wall/ measuring time

So much depends upon my/ pinky finger/ glazed with nail polish/ beside the other fingers

So much depends upon a yellow/ pencil/ waiting patiently/ beside a white rubber

 

Apoi am luat ziarul si ne-am jucat de-a poetii dada, decupand si lipind cuvinte pe hartie. Desi le-am repetat ca nu e cazul sa se chinuie sa faca poezii cu sens, ei nu pot inca sa faca lucruri la intamplare, asa ca se chinuiau sa lipeasca versuri, rime si sensuri cautate. Mai putin unul.

– Miss Christina, nu inteleg ce trebuie sa facem.

Mazgaleam cu lipici o foaie.

– De ce nu ti-ai facut tema pentru azi?

– Eram obosit si mama mi-a zis sa ma culc, ca prea fac teme toata ziua.

Peste lipici am trantit la intamplare cuvinte. El ma urmarea.

– Ce poezie vreti sa faceti?

– Ce-o iesi.

– De ce nu puneti aici „aspirator”, ca sa iasa „aspirator frumos”.

– Dar de ce trebuie sa aiba sens?

– Asa este, putem sa ne folosim de licenta poetica. Poezia e o forma de libertate, a recitat el din discutiile noastre trecute.

Si, deodata, face ochii mari si zice:

– Miss Christina, chiar nu v-ati gandit deloc cand ati lipit cuvintele pe foaie?

– Pai vorbeam cu tine, de ce?

– A…. aici aveti o aliteratie… si-nca una! Ia ascultati: lazy lion, crazy crayon. Cum sa va fi iesit asa la intamplare?

**

Asa ca sa stiti, prieteni: am o aliteratie pe umarul stang. Si niste copii de toata isprava, chiar si al de nu-si face temele.

 

3 responses »

  1. Eu cred că toți copiii sînt(em) / am fost deștepți, inventivi și buni la suflet. Doar că ne facem mari și, uneori, uităm. Apoi avem nevoie de copii în preajmă ca să ne aducem aminte.

Lasă un răspuns

