Yoga

Standard

Am incercat yoga de trei ori de cand sunt in India si mereu mi-a placut, insa pentru diverse motive nu m-am tinut de ea constant. Dealtfel e greu sa te bazezi pe ceva constant aici, unde totul s-a schimbat de zece ori in ultimele zece luni.

2012-09-04 17.45.05

Satul unde mergeam la Yoga

M-am apucat in octombrie, la centrul intitulat pompos Yoga Wellness Body and Mind din satul vecin. Ma dusesem sa caut un cadou pentru colega mea Catherine. Se plangea de multa vreme ca e anchilozata si are nevoie de un masaj. Yoga Wellness oferea vouchere pentru masaj, asa ca i-am luat unul. Am intrebat in trecere si de yoga: 2000 de rupii pe luna, profesor individual, lectii de 5 ori pe saptamana. M-am inscris.

Profesoara de yoga, Ramia, avea 26 de ani, 40 de kile si o flexibilitate de felina. Isi punea picioarele dupa urechi si mergea in maini, in timp ce conversa cu tine despre inefabilul clipei. Eu, prin comparatie, eram un elefantel prietenos, dar butucanos. Picioarele nu-mi intalnisera niciodata sira spinarii si nici nu se pregateau de asta prea curand.

– Much weight is there, you have to reduce, imi declara periodic Ramia, pentru care atunci cand slabesti, nu tu te subtiezi, ci „clothes are loosening” (hainele se largesc).

asanas

Asane de baza: tigrul, plugul, lotusul

M-a luat babeste, cu exercitii de respiratie, cu miscari din ochi in toate directiile, cu exercitii efectuate sezand, apoi stand in picioare, pana mi-am cunoscut fiecare incheietura si muschi, le-am dat buna ziua si le-am multumit ca-si fac treaba din umbra cu mare eficienta. In fiecare zi ma invata ceva nou, fara sa uite sa repete exercitiile din ziua precedenta. Pentru ca in weekend nu aveam ore, imi dadea tema si ma ameninta ca o sa se vada daca nu mi-o fac. Asa am ajuns sa fac – in cel mai pur stil occidental – yoga in balcon, la rasaritul soarelui. Doamne, ca intr-un film eram!

Asa ma si vedeam dealtfel: plan indepartat, un sat indian cu case de toate culorile. In zare se intrezaresc niste blocuri inalte. Soarele picteaza cerul in roz. Canta pasarele: cele cateva simpatice si antipatica aia de face „chiu-chiu” pana ma capiaza. In film, insa, canta toate armonios. Cocosul vecinilor emite un cucurigu victorios. Transfocare. Pe balconul celei mai inalte cladiri, undeva pe la etajul 14, Christina sade turceste pe salteluta ei albastra. Inspira, simtind in piept aerul racoros si placut al zorilor. Expira, lasand sa se dizolve in aer toate fricile si grijile pentru ziua care incepe. Inspira, amintindu-si de piata Ateneului, dintre toate locurile. Isi inchipuie ca trece prin fara Ateneului si se duce spre Sala Palatului, poate la libraria Humanitas, poate la biserica. Expira, lasand dorurile sa se dizolve in aer. Misca incet picioarele, asa cum a invatat-o Ramia, ca si cand ar da din aripi. Inspira, expira, inspira, expira.

2012-08-18 10.22.17

Dupa o luna abia asteptam sa merg la yoga. Ramia o daduse in de-alea grele, cu incantatii (om kara, aum kara, om shanti shanti) si lumanari aprinse. Ei, exagerez, lumanarea de fapt era pentru exercitiul ochilor: urmaream lumina aia de-mi ieseau ochii prin ceafa. Nu am lipsit niciodata. Ramia a lipsit odata si am recuperat.

– Gata, mi-a declarat in ziua patru a ultimei saptamani, acum stii tot ce stiu si eu.

De la o vreme nu mai facea exercitiile cot la cot cu mine, deoarece mi-a explicat ca un program de weight reduction la greutatea ei i-ar fi fatal.

– Deci pot sa-mi fac abonament pentru inca o luna…

– Nu, de-acum faci singura acasa si poti sa vii pentru mentinere o data pe luna.

Nu am reusit sa-i explic ca nu exista o data pe luna, ca ori fac de cinci ori pe saptamana ori deloc, ca platesc cele 2000 de rupii (150 lei aprox) fara sa preget, numai sa continuam, ca vointa mi-e slaba. Fata a fost neclintita, ba chiar dupa ultima lectie si-a luat un concediu de Diwali de o luna si amin, aleluia, ca si cand n-ar fi fost.

– Doctor Ramia is on holiday, mi s-a spus o vreme, pana am si uitat sa mai intreb.

Apoi Yoga Wellness a tras la propriu obloanele si a stat cu ele trase pana mai ieri. Tot wellness era si cand s-a redeschis, dar personalul e complet nou. Locul a fost cumparat de altcineva. Preturile au crescut, zici ca e spa thailandez.

**

– O, Doamne, abia astept sa ajung in Goa, visa colega mea Sharon. Apa, soare si tipul ala cu yoga dimineata, inhaaaaaaaaale, exhaaaaale, pfaaa, cea mai relaxanta chestie…

– Te duci la yoga?

– Nu, draga, il ascult din pat, stii ce bine dorm … inhaaaale… exhaaaale… si eu ma intorc pe partea cealalta.

Desi am stat la acelasi complex de casute ca si Sharon, eu pe tipul cu yoga nu-l auzeam. Doar pe bucatarii din spate, povestind in konkani pana la puterea noptii. Uneori ziceam la misto ca poate mergem si noi la ala cu yoga. Costa 400 rupii lectia, la doi pasi, zilnic de la 7 si de la 8.

Intr-o dimineata ne-am dus. In ULTIMA dimineata, va sa zica.

Aici nu mai era ca la Ramia. Grupul era divers si la fel le erau si putirintele. Unele gagici puneau picioarele dupa urechi si dansau lambada. Altele abia se aplecau sa-si atinga degetele de la picioare. Ghiciti in ce categorie eram eu si Sharon.

Guru zbura pe langa noi ca vulturul. Omul nu facea lectie cu noi. El isi facea ora lui matinala de yoga. Cine tinea pasul, bine, cine nu, bine si el. Ai Domnului suntem toti, oi din turma Lui, fiecare dupa puteri.

Asta a nemultumit-o pe doamna nemtoaica cu ruj rosu-aprins si colanti roz. Ea voia ca guru sa o tina de mana, sa nu faca exercitii peste puterea ei si sa-i acorde multa, multa atentie. Asa a ajuns tipul ca, in cel mai firesc mod, stand intr-o pozitie imposibila sa se mai si intinda sa-i aseze doamnei mainile la spate, recitand „Inhale, exhale” si avand, in tot acest timp, ochii inchisi!! O neatentie atenta. Sau o atentie neatenta. Ca tot e India tara contrastelor.

Partea cea mai buna a acestei ore era ca trageai de tine la maxim, pentru ca vedeai ca tipul ala poate – si inca asa de usor!

Partea proasta a fost ca in seara acelei zile am zburat inapoi la Bangalore.

**

Domiciliez intr-un complex de apartamente construite in jurul unei cladiri care se numeste Club House. La Club House se aduna vecinii mei sa comenteze meciurile de cricket de la televizor, sa ia cina, sau sa socializeze la caderea serii. Club House are sala de badminton, de fitness, de squash si teren de tenis. Club House are o sala multifunctionala unde se desfasoara prin rotatie cursuri de aikido, chitara, bharatnatyam, bollywood dance si unde uneori se fac nunti. Azi am aflat ca la club house se face si yoga!

2012-09-06 17.08.44

anunturi fioroase in lift

Desi nu exista niciun sistem de reciclare si toate gunoaiele ajung, pana la urma, fix pe marginea strazilor, conducerea complexului Godrej tine enorm la colectarea selectiva. Zilnic primim laude si amenintari via panoul de afisaj din lift si ni se spune, dupa caz, ca am comis-o grav sau ca am inceput sa intelegem cum e cu selectiva. Deci becurile, bateriile si toate electronicele/ electrocasnicele se arunca doar in containerul bleu de la club house. Acolo ma aflam cand l-am observat pe cetateanul cu salteluta de yoga sub brat.

Se numeste Srinivas si cere pe un curs de o luna 900 de rupii (3x saptamana). Azi am fost singura lui eleva, dar, la fel ca si guru din Goa, Srinivas si-a facut programul netulburat, de parca as fi fost cel putin Nadia Comaneci. La un moment dat statea in cap, sprijinit doar intr-o mana si imi spunea:

– Hai, nu-ti fie frica, e usor.

Parea sa ma vada ca pe o zana a aerului si nu ca pe o faptura trupesa, marimea XL si, ocazional, L sau XXL, depinde de producator.

Azi am facut chestii mai grele decat faceam cu Ramia, dar nu mi s-a parut ca m-as fi chinuit. Yoga e foarte intuitiva si daca te chinui e clar ca ceva nu faci bine.

Cand am plecat spre casa, meditam la Pslamul 139, „Doamne, tu ma cercetezi de aproape si ma cunosti”.

Nu, yoga nu e tot una cu Bivolaru. De fapt n-are legatura.

Da, o sa continui, macar pentru urmatorii 50 de ani.

3 responses »

  1. Super articol, am ras si mi-am amintit de un vechi si drag prieten din Canada pe care l-a dus prietena lui la yoga si a evoluat foarte mult, ajunsese sa-si incarlige picioarele intre ele si sa-si ridice trunchiul de la podea sprijinindu-se in brate. Si era destul de mare, ca sa zic asa.

    Daca vrei sa incerci si partea spirituala a chestiei numite yoga, da-mi un aum. Aaa, un email vreau sa zic.

    • Ce noroc că ai cunoscut-o pe Ramia la început, cât să te mai întorci cu drag la ea! Am avut și eu parte de o asemenea inițiere și chiar așa e: la un moment dat faci acasă și te mai întâlnești din când în când cu cineva care știe mai multe ca să schimbați impresii. NU, yoga nu e B. (nici nu vreau să-i scriu numele): e vinovat că un mod de viață sănătos nu ajunge la urechile tuturor doar din cauză că e asociat cu multe alte gogomănii.

  2. Pingback: Venizia | Puzzle

Lasă un răspuns

