Cu soferul

Standard

Se numeste Murali, are pana in 30 de ani si lucreaza ca sofer pentru diversi colegi de-ai mei, care-l concediaza pe rand.

Epitetele se aduna: e neserios, intarzie mereu, nu se da jos din masina sa te ajute, e mereu la telefon, cere bani incontinuu, are boala jocurilor de noroc, bea, nu e de incredere.

Colega mea Catherine, insa, nu crede in etichete, ci in oameni. Murali e acum soferul ei, pentru ca ea a suferit o operatie si nu poate sa conduca o vreme. Fiindca pana acum ea era soferul meu, Murali a devenit soferul care ne duce pe amandoua la scoala. Dupa primele doua saptamani, Catherine recunoaste ca e neserios si ca intarzie mereu. Marturiseste rusinata ca i-a dat cam multi bani, desi l-a si certat, parinteste, cu boala aia a lui cu jocurile de noroc. Chiar si cand operatia i s-a vindecat, Catherine a decis sa-l pastreze pe Murali, pe principiul ca „oricum mai avem doar o luna de scoala”, „e comod sa ai sofer”, „ma ajuta si cu sacosele, dar trebuie sa tipi la el sa lase dracului telefonul ala.”

Sambata trecuta Catherine a plecat in Franta si mi l-a lasat pe Murali platit, cu masina ei cu benzina bagata pe doua saptamani. M-a instruit sa nu-i dau niciun ban, ca iar i-a dat ea prea mult, desi, sigur, daca ma impresioneaza, pot sa-i las un bacsis. Lui Murali i-a spus ca in contul banilor multi pe care i-a primit va avea de lucru inca o saptamana dupa ce pleaca ea, si sa ma duca unde am nevoie.

S-a descurcat bine pana ieri, cand a intarziat mai bine de o ora. Intre timp luasem ricsa si eram deja in oras. Azi a dorit sa se revanseze, asa ca m-a rugat sa-i spun daca am nevoie sa merg undeva, ca el vine si ma duce la orice ora. A venit cu 5 minute mai tarziu, m-a dus, m-a adus si pe drum vine vorba de aeroport maine noapte. Vedeam ca nu are chef sa ma duca, dar se simte obligat sa zica da.

– Murali, nu este nicio problema daca vrei sa dormi sau ai alte planuri. Ma duc cu taxiul.

– Nu, nu, eu va duc.

Asa de vreo cinci ori, pe drum. A promis ca va fi punctual si ca imi va cara si valiza.

Si cand ajungem acasa, zice:

– So tomorrow you take taxi?

– I have no problem with this, if you can’t come. I mean, it’s late, so I can understand if you say no.

– Mam, if you say I come, I come.

– Murali, if you want to come, tell me. Otherwise I call a taxi.

– Ok, mam, you call taxi, I take car to garage then.

Mi se pare o poveste ilustrativa pentru felul indian de a nu spune niciodata nu si totusi de a transmite foarte clar mesajul negativ.

Marti seara am fost la ziua unei colege, departe, hat, aproape in alt stat. Era ora 5:30 cand am ajuns, i-am zis ca estimez cam 2 ore de stat acolo si, fiindca nu era semnal la mobil, l-am rugat la fie in fata la 7:30. M-am bucurat ca a fost punctual, insa intre timp petrecerea devenise interesanta si voiam sa mai stau.

– Murali, I know I said 7:30, but actually more people are coming and I need to stay longer.

– Ok, madam, mi-a raspuns spre marea mea surpriza, so I will go.

– I see, you can’t wait. But how do I get back?

– Your friends, mam, how they come here, they also must go back.

Eu nu stiu sa tip la oameni sa lase dracului telefonul. Nici nu pot sa le spun in fata ca sunt nesimtiti sau egoisti. In afara de asta, Murali nu e angajatul meu. E clar ca nu-si face treaba asa cum m-as astepta, dar e la fel de clar ca nu avem niciun contract scris in care sa-i detaliez KPI-ii jobului, deci e posibil sa nu stie ce asteptari am eu (desi ma mir, toate concedierile alea sa nu-i fi zis nimic? dar eforturile lui Catherine de a-l invata ca o mama?) Fiindca nu m-a impresionat, nu i-am lasat niciun bacsis. Nu mi-a cerut nimic.

Lasă un răspuns

