Vederea care ne impiedica

Standard

La finalul spectacolului de dans de ieri, am fost anuntati ca in 26 mai incepe un curs de dans contemporan cu elemente de yoga sustinut de Erica.

– Vreti sa veniti la un curs cu Erica, ne-a zis Abhilash. Erica e o dansatoare fantastica, cu o perceptie a spatiului deosebita. Probabil din cauza ochilor…

– Da, a completat cineva din public, Erica e oarba.

– Da, are cu totul alta viziune a spatiului si se misca altfel. Probabil fiindca n-o impiedica vederea. Noi vedem… de aceea nu putem intelege spatiul Ericai… ne impiedica ochii…

Chicoteli din sala.

– Stiti ce vreau sa spun.

– Stim, aplauze!

Cand a sustinut cursul cu copiii la noi la scoala, a facut cu ei un exercitiu care mi-a placut foarte mult. I-a asezat pe toti in cerc, apoi le-a cerut sa iasa pe rand sa danseze in mijloc, unul cate unul, pana danseaza toti. Nu le-a spus cum sa se miste, nici nu le-a pus muzica. S-au pus toti in cerc, trei, doi, unu… s-a ridicat o fata, gratioasa, cu scoala de balet la activ. A inceput sa se miste ca o balerina. Dupa ea s-a ridicat un baiat, lung, zabauc, necoordonat, a inceput sa se miste de parca auzea in casti muzica tehno. Dupa aceea, brusc, s-au ridicat doua fete. S-au fastacit si s-au asezat la loc.

– Porniti, le-a zis Abhilash, daca ati pornit, continuati.

Fetele au inceput sa danseze un soi de bambilici, chicotind nonstop. Le-a oprit. Le-a explicat ca, desi nu danseaza unii cu altii, nu danseaza nici unii fara altii.

– Danseaza! i-a spus balerinei.

Balerina si-a reluat recitalul gratios, in vreme ce el a inceput sa se miste in ritm cu ea, oglindind anumite miscari, compunand altele, intr-un ansamblu foarte frumos.

– Stop, acum tu, i-a zis baiatului tehno.

Acelasi joc, pana a preluat cumva comanda dansului si miscarile baiatului au devenit mai fluide si mai putin sincopate.

– Acum amandoi.

Balerina, baiatul tehno si el, brodand din miscarile amandurora ceva care incepea sa semene a dans, sau a poezie.

– Propun sa va uitati in jur, le-a zis copiilor. Incercati sa simtiti cine se va ridica urmatorul si sa nu va ridicati doi in acelasi timp. Daca totusi se intampla, continuati. The show must go on.

Erau 12 copii in cerc. S-au asezat din nou, s-au ridicat pe rand, dansau in mijloc, fara muzica, unii mai gratiosi, unii mai stangaci, unii cu experienta, altii timizi, incercand sa se coordoneze unii cu altii… unul, doi, trei, patru, cinci, sase… apoi s-a ridicat juna care chicotise. Deja se crease un fel de magie: sase fapturi care se miscau pe o muzica neauzita, care cu ochii inchisi, care jucand, vizibil, pentru un public din mintea lor; oricum era multa imaginatie si o liniste completa. Fata s-a ridicat, foarte constienta de sine, si-a tras tricoul peste fund, s-a uitat in jur – nu se hotara pe cine sa imite… a intins o mana, a facut un pas, si-a tras iar tricoul. Incerca sa prinda privirea cuiva, dar dansatorii erau toti in lumea lor. A inceput sa chicoteasca.

– Stop. Trebuie sa va spun ceva important. Atunci cand va ridicati, voi nu „intrati” in scena. „Iesiti” in scena. Ganditi-va la asta. Nu va transformati deodata in vedete si trebuie sa faceti ceva. Doar „iesiti” din locul in care ati fost, catre un spatiu unde dansati. Nu trebuie sa faceti nimic, nimeni nu asteapta nimic de la voi. Trebuie doar sa fiti in noul spatiu si sa simtiti spatiul si sa interactionati cu el cum va vine. In dans avem o vorba: pause – exit – flow. Pauza, iesire, flux. Astia sunt pasii. Inainte sa te ridici din cerc, ia o pauza de la tine. Respira. Centreaza-te. Pregateste-te sa iesi. Apoi iesi. Ridica-te in picioare. Iar dupa ce ai iesit, conecteaza-te la cerc. Intra in flux.

Cam pretentios discurs si foarte mumbo-jumbo pentru niste copii de 12-16 ani. Dar cei mai multi dintre ei l-au inteles perfect, pentru ca chiar asta faceau: pauza – exit -flux.

Au reluat exercitiul si era tot mai bine de fiecare data. Chicotitoarei i-a cerut sa se ridice ultima. Balerina se ridica mereu prima. Tanarul tehno era al doilea. A treia era o fetita de la clasa a sasea, cu parul lung, jumate blond, jumate negru. A patra era prietena cea mai buna a balerinei, care incerca sa danseze mereu pe langa ea, oglindind-o pana la pierderea propriei identititati. Asa cum facea si in viata. Al patrulea era un baietel din Consiliul Elevilor, care dansa Gangam Style, gafaind de unul singur. A cincea – o fata care prefera sa danseze la sol, zvarcolindu-se pe jos, cu ochii inchisi. A sasea, o fata care-si misca bratele ca o salcie. A saptea, o fata cu ochii inchisi, care misca frenetic din cap. Al optulea, un baiat impiedicat, care se invartea si incerca sa faca sarituri in echer. A noua… a zecea… a unsprezecea… a doisprezecea…

In sfarsit, exercitiul a mers. Toti 12 se miscau in spatiu. Chicotitoarea isi tragea frenetic tricoul peste fund – asta parea a fi dansul ei. Dar macar nu mai chicotea. Profesorul a dat atunci drumul la muzica si a inceput sa danseze printre ei. Am avut deodata impresia ca el „coase” dansul; miscandu-se printre acesti doisprezece copii absolut neexperimentati, parea sa execute un fel de magie: copiii se luau dupa el instinctiv, cel cu Gangam style domolindu-si miscarile, balerinul realizand ca echerele sunt poate prea mult pe muzica aceea lenta. Dintr-un exercitiu, a devenit un dans. N-ai fi zis ca acum 10 minute chicoteau prin sala. Daca ii vedeai pe scena te gandeai ca cine stie de cand repeta. Reusisera sa se sincronizeze. Dansau.

Nu m-am putut abtine atunci sa nu fac paralela cu viata. Pauza-exit-flux. Oricand simti nevoia. Cand ai de vorbit in public poate. Cand intri/ iesi in fata clasei. Cand incepi sa te iei prea in serios. Cand „te dispera” oameni sau situatii. Cand ti-aduci aminte sa dansezi. Atunci cand totul e prea mult, vreau sa-mi amintesc ca uneori vedea ne impiedica, dar si ca exista undeva un cerc de oameni ca tine care danseaza si la care poti sa te conectezi.

3 responses »

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s