Paznicul de la bancomat

Standard
2014-08-02 10.58.45

Yelahanka, Bangalore

Orasul indian e zgomotos, colorat, fragmentat in jdemii de bucatele. Totul se misca incontinuu, nimic nu e vreodata tacut. Printre miscarile pe care le-am catalogat se numara mijloacele de transport (aici am vazut cele mai multe mijloace improvizate din… orice cu roti si tractiune umana, animala sau motorizata), vietati miscatoare sau taratoare, pasari si oameni. Fatadele caselor sunt impodobite cu reclame, afise, anunturi si peste tot unde te uiti se amesteca oameni, zei, covoare, cosmetica si uleiuri de motor.

Printre zgomotele pe care le aud zilnic se situeaza pe primul lor claxoanele, apoi… fluierele. Orice indian in post de paza are un fluier pe care-l suna cu mare harnicie. Aici toate bancomatele sunt pazite de un gardian, care e fie un mosulet la 1500 de ani, abia vede-abia aude, fie un pustan de 16 ani, schilod vai de mama lui si complete incapabil sa se apere in caz de spargere. Dealtfel acesti gardieni pot fi vazuti cel mai ades dormind pe cartoane langa bancomat.

Si totusi intr-o zi am avut parte de o intamplare amuzanta cu un paznic de la bancomat.

Intrasem sa scot bani de la HDFC, care e singurul bancomat care inghite cardul (la toate celelalte il bagi pana la un punct, apare mesajul remove card and insert pin si-l scoti – sistem care la inceput mi s-a parut ciudat, dar acum imi place). Intru in cusculita bancomatului. Paznicul, la vreo 125 de ani, stafidit si mustacios, era imbracat intr-o uniforma bleumarin gen militara, dar complet descult. Sedea pe un scaun mizerabil de plastic, cu spatele la bancomat si cu ochii la strada.

– Welcome to HDFC, a cuvantat el in gol, fara macar sa ma priveasca.

Raspund si eu ceva, politicoasa, numai ca sa realizez ca mosuletul nu vorbea engleza. Ma indrept spre bancomat, bag cardul si aud stereo [bancomatul e dotat cu voce, iar gardianul se vede ca invatase textul pe dinafara de cat l-o fi ascultat]:

– Welcome to HDFC/ Please insert card

Amuzata si uluita in acelasi timp, bag cardul si imediat aud gardianul in sincron cu bancomatul:

– Please insert pin!

Bag pinul, acelasi sincron:

– Please choose your transaction.

Ce sa mai, deja ma prapadeam de ras, am uitat si cati bani voiam sa scot. In fine, termin, scot banii, uit complet ca bancomatul asta nu mi-a dat deja cardul inapoi, ma indrept spre usa si aud cum mosuletul graieste cu intonatia metalica a inregistrarii:

– Please remember to collect your card and money. Have a nice day!

La faza asta nu m-am mai putut abtine – repet ca in tot acest timp el sezuse turceste pe un scaun murdar de plastic, privind fix in strada si vorbind ca un robot. M-am dus la el si i-am intins 100 de rupii.

– Sir, this is for you. Uitasem complet de card si vreau sa va multumesc ca mi-ati reamintit.

Cum ziceam, nu vorbea engleza, asa ca ma privea mirat.

– As vrea sa luati banii astia.

I-a luat, apoi pe fata i s-a desenat un zambet pisicher.

– Thank you for choosing HDFC, have a nice day! a zis apasat.

Lasă un răspuns

