Genunchiul broastei

Standard

Mi-am petrecut dimineata citind un blog al unei absolvente de filologie din Bucuresti (Hedwig), care a studiat hindi in facultate, este pasionata de aceasta limba si publica pe blog explicatii gramaticale, traduceri de cantece si povesti despre cultura si traditiile Indiei. Am aflat lucruri pe care nu le stiam si-am inteles lucruri pe care nu le intelegeam si m-am intrebat daca trebuie sa fii acolo ca sa intelegi, sau poti sa intelegi de oriunde? Daca teoria si practica sunt unul si acelasi lucru, daca Hedwig intelege – din Romania – despre India mult mai multe decat inteleg eu din India, poate pentru ca a studiat despre asta, cunoaste limba hindi si ii sunt transparente multe intelesuri pe care eu le pierd.

A trebuit sa-mi reamintesc ca nu am venit in India pentru India, ci pentru mine si pentru o scoala IB. Acuma scolile IB sunt la fel peste tot, iar India s-a intamplat sa fie tara care m-a primit. Dar, curioasa si filoloaga fiind din fire mai mult decat din pregatire, mi-am dorit sa cunosc si India daca tot m-a primit si poate chiar sa invat o limba – kannada se vorbeste aici, urdu e limba materna a surorii mele indiene, Zeenat, iar hindi e limba Indiei de Nord si poate cea mai faimoasa limba indiana. Life got in the way si am invatat multe, dar nicio limba. Drept este ca toata lumea vorbeste engleza, asa ca nu am nevoie. Am invatat sa spun hello in kannada, cat costa in hindi, da si nu in ambele limbi si te iubesc in hindi si cu asta s-a terminat vocabularul meu.

Azi dimineata am petrecut o ora placuta citind blogul lui Hedwig, fiindca mi-am dat seama ce pierd stand in colivia mea expata si uitand unde ma aflu. Mi-am dat seama ca am trecut de la uimire si fascinatie la dezgust si plictiseala; „iar mizerie, iar ne pisam pe unde apucam, iar vaci, iar claxoane, necivilizatii dracu'”

Dar chiar luni povesteam cu Zeenat despre civilizatie, ea ma intreba daca e necivilizat sa mananci cu mana (in India e normal) si din perspectiva cui, asa ca ne-am straduit sa dam o definitie notiunii de civilizatie – ne-am uitat la etimologia civis si civitas – cetate, cetatean – adica un concept de viata in colectiv, unde te straduiesti sa nu ii calci pe bataturi pe con-cetateni. De la iluministi ne vine conotatia „civilizat = non-barbar”, civilizatia ar fi domnia bunelor maniere, sinonima educatiei, a celor sapte ani de acasa. Apoi eu i-am povestit de teza lui Neagu Djuvara, Civilizatii si tipare istorice si treaba iar s-a incurcat – de unde plurarul civilizatii? Am studiat si am aflat ca suprapunerea intre civilizatie si cultura s-a produs abia in secolul 20, cand am inceput sa vorbim de civilizatia greaca, de civilizatia araba ca de niste sisteme de gandire si cunoastere independente si unice. Si, da, de la asta iarasi despre civilizatia indiana – ca mod de viata si sistem de traditii si valori mai mult decat ca maniere.

2 responses »

  1. Heeeei, long time no see (adica read)! Renuntasem sa-ti scriu vreun mesaj (ma gandeam ca n-ai nevoie sa te bata la cap o necunoscuta cum ca n-ai mai scris aici de mult) si apoi am deschis „Matilda” lui Roald Dahl si am vazut ca e tradusa de tine! M-am gandit ca trebuie sa fie un semn, asa ca…
    Sper ca esti bine, sanatoasa, ca te plimbi si faci lucruri care-ti plac. Ca-n viata ta lucrurile stau ok. Si mai sper ca la un moment dat, cand paharul tau va fi plin sa dea pe-afara, o sa-l reversi iar aici, sau o sa-l transformi intr-o carte. Pe mine ma bucura mult ce scrii tu, si-mi lipsesti.
    Zile frumoase!

  2. Hei, am fost in vacanta fara calculator. Mi-a lipsit si mie blogul, dar indata recuperez. Multumesc pentru mesajul pozitiv; chiar scriu o carte si sper sa mi-o si publice cineva :-)
    Am inceput sa citesc si eu blogul tau!

Lasă un răspuns

