Rugaciuni

Standard

Bunica mea se ruga in fiecare seara, iar rugaciunea ei incepea cu aceleasi cuvinte: „Sa invie Dumnezeu, sa se risipeasca vrajmasii lui. Sa fuga de la fata lui cei ce-l urasc pe Dansul. Sa fuga, cum fuge fumul. Cum se topeste ceara de la fata focului, asa sa piara dracii de la fata celor ce-l iubesc pe Dumnezeu si se inseamna cu semnul preasfintitei cruci.”

Dupa aceasta invocare pe care o gaseam intotdeauna infricosatoare, urma adresarea directa:

„Imparate ceresc, mangaietorule, duhul adevarului, care pretutindenea esti si toate le implinesti, vistier[nic]ul bunatatilor si datatorule de viata, vino, Doamne si te salasluieste intru noi, si na curateste pe noi de toata spurcaciunea si mantuieste, bunule, sufletele noastre.”

Apoi cruci si matanii pana cand ajungea iar la ceva interesant: pacatul cu fapta, cu gandul sau cu cuvantul, pentru care era dat exemplul ravnitului la femeia altuia si eu ma gandeam de ce ar ravni mamaie la nevasta cuiva?

Rugaciunea asta dura cam jumatate de ora, mereu cu aceleasi cuvinte si se repeta in fiecare seara. Asta insemna ca in fiecare seara Dumnezeu invia din gura bunicii mele, iar dracii (pe care mi-i inchipuiam oarecum ca pe niste motani negri bipezi) se risipeau care-incotro de la fata lui, goniti de semnul preasfintei cruci.

Apoi am inceput sa mergem la biserica adventista, unde am aflat ca te poti ruga cu cuvintele tale.

In India nenumaratilor zei, m-am intrebat cum se pot oamenii ruga la toti zeii. Am aflat ca hindusii in general isi aleg un zeu pentru fiecare zi a saptamanii si ofera „puja” adica ofrande si rugaciuni numai zeului zilei. Zeii sunt grupati pe familii: familia zeului Vishnu ii cuprinde pe Ram (cu fratele lui Lakshman si sotia Sita), pe Krishna (cu mama lui, Yashoda, sau cu Radha, iubita alaturi de care intruchipeaza un fel de cuplu ideal) si pe Lakshmi, zeita bogatiei. Familia zeului Shiva ii cuprinde pe zeita Parvati, sotia lui si pe fiii Ganesha (Vinayaka – adica Invingatorul) si Karthikeyan. Plus multi altii. Rugaciunile nu sunt cu cuvintele proprii, ci se invata pe dinafara niste aarti sau incantatii acompaniate de flori, fructe si betisoare parfumate.

Zeenat se roaga ori de  cate ori muezinul cheama credinciosii la rugaciune si se roaga cu cuvinte arabe, rostind sure din Coran intr-o anumita ordine. Isi acopera capul pentru rugaciune si se roaga numai pe un covoras special.

Asistand aseara la rugaciunile ei mi-am amintit de „sa invie Dumnezeu”, dar si de rugaciunile bunicilor lui Maxim Gorki: bunica se ruga cu cuvintele ei unui Dumnezeu cat se poate de personal, in vreme ce bunicul rostea rugaciuni invatate pe dinafara adresate unui Dumnezeu crud care trebuia imbunat.

Lasă un răspuns

