Povestile pe care ni le spunem

Standard

Intr-o noapte am visat vocea asta care-mi spunea „Traim ca sa se spuna povesti.” N-am uitat nici vocea, nici visul. Eu clar traiesc ca sa spun povesti, si sa le vad, si sa le tes din franturi de dialoguri si imaginatie.

Povestea lui N. este ca nu si-a gasit niciodata locul. A plecat din India la 25 de ani si a haladuit prin lume, insotit de nevasta (o casatorie aranjata, insa fericita) si, mai apoi, de cei doi copii. Acum ca s-a repatriat oarecum, este si nu este in elementul lui. E nord-indian, iar viata, clima, mancarea si obiceiurile sudului i se par inca mai ciudate decat mi se par mie. Se plange ca „astia de-aici” sunt lenesi, dezorganizati, fara simt de raspundere. Eu, in capul meu, ma gandesc ca la fel sunt si ai lui din nord, dar nu-i zic. Din calatoriile prin America de Nord si Europa s-a ales – paradoxal – cu un nationalism acerb si ne predica adeseori despre superioritatea indienilor fata de restul lumii si despre tot ce India a dat omenirii in termeni de astronomie, matematica si stiinte. Ideea lui secreta, pe care ne-o impartaseste mereu cu voce scazuta, in spatele usilor inchise, e ca India ar fi cea mai mare putere a lumii, daca statele occidentale nu ar conspira sa tina aceasta natiune de o inteligenta uluitoare intr-o stare de saracie si mizerie care fac ca lupta pentru subzistenta sa fie mai importanta decat dezvoltarea intelectuala.

N. s-a repatriat de trei ani si a reusit ceea ce orice expat si-ar dori: sa fie expat in tara lui. Salariul pe care il primeste il indreptateste sa duca o viata de lux, dar educatia indiana il face sa traiasca destul de modest si sa economiseasca feroce, mereu temandu-se ca se va intoarce roata si va pierde tot.

Lasă un răspuns

