Confuzii si lectii

Standard

La scoala unde predau, saptamana incepe si se incheie cu imnul Turciei, Istiklal marşı, in difuzoare.

Dupa o lunga asteptare, am ajuns in sfarsit la Istanbul miercuri. De la aeroport am ajuns direct la scoala. De la scoala, direct in sedinte – induction pe repede-inainte! Copiii au parcurs deja patru saptamani de spaniola fara mine. Ieri si azi am aflat:

  • ce au invatat la fiecare clasa si ce teme au,
  • cum se verifica si noteaza temele,
  • ce examene se dau, cand si cum se dau notele de la 1 la 27,
  • cum functioneaza proiectorul, tabla smart board si noul meu laptop dell,
  • ce resurse are scoala, unde e biblioteca, unde e xeroxul, cum se procedeaza
  • in ce clase tin orele si cum ajung acolo,
  • unde fac de serviciu pe scoala si ce trebuie sa fac,
  • unde iesim daca e alarma de incendiu – reala sau simulare,
  • de unde iau gratis cafea si ceai cand am chef,
  • unde e cantina si cum se procedeaza,
  • cine sunt decanii de la fiecare nivel si la ce imi foloseste sa stiu asta,
  • cum se numesc colegii mei de departament,
  • cum sa nu te ratacesti in urmatoarele situatii:
    • prin campus de acasa la scoala
    • prin campus de la scoala acasa
    • de la serviciul pe scoala inapoi in clasa
    • de la baie inapoi in clasa
    • de la intrare la cantina
    • de la xerox inapoi in birou
    • de la gimnaziu la liceu pe cararea cu pini pe care mergi 10 minute
    • de la liceu inapoi acasa!
  • cum se numesc sefii mei si la ce imi foloseste sa stiu asta,
  • care e programul zilnic – cand se suna etc,
  • unde si cand se semneaza condica,
  • cum sa folosesc catalogul online in care trec absentii,
  • ce si cand sa postez pe moodle pentru parinti,
  • cat inseamna o lira turceasca in lei si dolari,
  • unde e Hr-ul si care din fetele acelea dragute e Sibel,
  • cum sa-mi leg telefonul si laptopul la wifi, laptopul la imprimanta si sa pun laptopul Dell in engleza,
  • unde se tine Assembly-ul de luni dimineata,
  • unde se tine ora facultativa de turca + saluturi, multumiri si cuvinte identice cu romana (yoc, tavan, dush, dushman, cioban, musafir, musteriu)

Aseara cand m-am culcat eram coplesita. Azi am avut mai mult treburi administrative. Impreuna cu minunata Sibel de la HR am mers la circa financiara, apoi la banca si am rezolvat tot ce inseamna permis de sedere, impozite si card bancar. Urmeaza inregistrarea la politie si inregistrarea telefonului (pentru care platesc o taxa ca sa-l pot folosi in Turcia pe o perioada mai mare de 3 luni).

Ieri seara am prins si un microbuz care mergea la mall, de unde mi-am facut cumparaturi.

Azi, dupa toata alergatura si banca si restul, incercam sa ajung la zi cu cele 275 de e-mailuri, cand il aud pe seful meu zicand:

– Christina, azi e vineri. Nu ti-am spus inca, dar vinerea la ora 13 incheiem saptamana de lucru cu imnul de stat. Daca esti la ora, trebuie musai (!) sa lasi tot, va ridicati in picioare si ascultati imnul in liniste si solemnitate. Daca nu esti la ora, oriunde esti, te opresti din mers. Acum ne vom ridica in picioare.

Nici bine nu termina de vorbit si din boxe izbucneste frumosul mars. Ascultam solemni, in picioare, un scotian, o romanca si o turcoaica. Muzica se opreste si eu ma asez.

– Stai, zice seful, n-a zis „rahat”.

– Poftim?

– Rahat e un cuvant turcesc. Inseamna „pe loc repaus”, sau „relaxare”. Stim ca se termina momentul solemn atunci cand auzim „rahat”.

Ce sa mai zic, am tacut. Dupa aceste zile intense, as vrea un weekend de … rahat!

5 responses »

  1. hahaha! foarte tare începutul. între timp am văzut că erai la curent cu o groază de cuvinte turcești pe care le-a împrumutat și româna. ca să nu mai vorbim și de domeniul culinar :)).
    bonus: dușumea, l-am căutat, că prea semăna uel și cu dușul și cu dușmanul! :)

Lasă un răspuns

