Ce mai fac cu copiii

Standard

La clasa a 5-a le place sa fie ei profesorii. Profesorul-elev gestioneaza activitatea – care poate fi o auditie, un joc (tornado sau kahoot), o citire pe roluri, un joc de pliciuit muste etc. Eu ma „relaxez”: ma asez pe un scaun, ca un simplu spectator si astept sa ii vad cum se organizeaza. Uneori apar anumite lupte de putere, sau elevul-profesor nu se descurca sa conduca activitatea. In acele momente ma striga, iar eu le raspund: „Da, pare a fi un moment dificil, dar am incredere ca va veti descurca. Va sunt puse la incercare abilitatile de … relationare / management conflicte/ time management”, depinde de context. De obicei nu e nevoie sa intervin mai mult de atat; sistemul se autoregleaza.

Tot la clasa a 5/a le place mult sa lucreze pe „statii” sau „learning centers”. Impartim clasa in 4 mese: citire, scriere, auditie/ vorbire si joaca/ colaj/ crafts. Impartim elevii in 4 grupuri, dupa prietenii sau dupa alte sisteme (toti nascutii in luna x, fete vs baieti, toti care au un post/it galben pe spate in grupul galben etc.). Fiecare grup are 20 min la fiecare masa. Instructiunile sunt deja lipite pe masa, asa ca trec direct la treaba: scriu, citesc, vorbesc sau joaca jocuri in spaniola cu entuziasm. Uneori la statia de joaca au reviste sa decupeze si sa faca colaje pe tema zilei: casa mea, familia, la cumparaturi, cu ce ne mai imbracam etc. Activitatea decurge pasnic vreme de 80 min, timp in care eu ii observ in voie si am timp si pace sa lucrez cu cei mai slabuti sau cu elevi care au lipsit mult, pentru a-i ajuta sa ajunga la zi.

Tot la clasa a 5-a se dau in vant dupa muzica si dans. Daca invatam vocabular nou, musai facem un cantec pe tema asta, sau „un rap” pe care apoi il prezinta in clasa cu aplomb.

Tot la clasa a 5-a au fost foarte emotionati cand au lucrat la descrierea casei lor si apoi le-am spus ca o pot prezenta clasei paralele. Am facut un schimb de elevi, trei de la F s-au dus sa prezinte la G si trei de la G au venit la noi. Le-a placut ca intelegeau ce spun colegii, si-au pus intrebari, au dat feedback, ca la orice prezentare adevarata. Apoi au reflectat la elementul suplimentar = curaj de care au avut nevoie pentru a prezenta in fata prietenilor si a profesoarei de la clasa cealalta.

La clasa a 7-a am adus in clasa telefoanele mobile, care sunt parte integranta a fiintei lor! Lectia se ascunde prin clasa, codificata in QR codes pe care ei le scaneaza, descifreaza, analizeaza sau ce le mai cere sa faca o instructiune anonima scrisa pe o foaie de hartie sau afisata si ea prin clasa. Pentru ca e prea mainstream sa asculti de profa :)

Tot cei de-a saptea sunt fascinati de diversitatea lumii si le place sa afle cum traiesc copiii din alte parti ale planetei. Cand am vorbit despre haine, am analizat 10 uniforme diferite, din 10 tari ale lumii si au facut niste observatii foarte atente privind nu doar nivelul de trai al tarii respective, ci si tipul de educatie reflectat de uniforma (liberal sau militar, laic sau religios) si felul in care faptul de a merge la o scoala te aliniaza la obiectivele scolii – scolile sunt primele corporatii, unde ti se induc misiuni, viziuni si valori care devin sau nu si ale tale.

Adesea le spun celor de-a 7-a: „am o intrebare, dar nu toti veti sti sa raspundeti…” si ei de-acum striga: „stim, stim, este numai pentru cei care si-au adus si creierul azi, nu doar caietul!”.

Vreau ca cei de clasa a 8-a sa se simta seniorii scolii si aproape liceeni, de aceea abordam temele de studiu din unghiuri diferite, incerc mereu sa le aduc diverse perspective, sa le arunc o nada, un desen, un joc de cuvinte, un text, un video, un afis care sa ii faca sa-si reconsidere viziunea despre ei si despre lume. Cand am vorbit despre cum ajut in casa (lavo la ropa, plancho la ropa, paseo al perro, reparto periódicos), le-am adus si un text despre child labor, care a condus la unele revelatii in privinta dreptului la educatie al tuturor copiilor.

Tot la a opta vreau sa ii fac sa stapaneasca gramatica limbii spaniole, fara sa le-o predau in stilul clasic, plicticos. Intr-o zi au primit o scrisoare de la J.K Rowling, pe care au descompus-o in paragrafe si si-au dat seama ca JKR le scrisese la trecut, prezent si viitor, folosind aproape exclusiv cuvinte din unitatea curenta *atunci au inceput sa ma banuiasca pe mine ca as fi colaborat cu ea :))))*. I-au scris si ei, repede, un raspuns, folosind aceleasi timpuri.

In alta zi le-am marturisit cat de pierduta sunt in Istanbul si toti mi-au devenit ingeri pazitori. Fiecare mi-a scris cate un paragraf despre un loc pe care il pot vizita si ce o sa-mi placa acolo. Unii mi-au si desenat! Le-a placut foarte mult sa-mi fie de folos in limba mea materna.

Intre astea, se strecoara si ore mai traditionale de predare, si examene si ore in care dansam merengue si invatam izquierda, derecha, adelante etc. si ore cand sunt frustrati ca nu stiu deja TOATA spaniola – si atunci ce rost mai are s-o invete asa, cu taraita? Uite ce mult ia! Atunci ma recunosc pe mine in ipostaza de eleva la cursul de turca :))

Una peste alta, sunt multumita de elevii mei si de progresul lor din ultimele 6 luni. Dupa ultimul examen le-am dat o tema de reflectie – despre ei, despre orele noastre, despre mine.

„Cred ca orele sunt interesante si mereu invat ceva, desi stiu ca nu studiez acasa cat ar trebui. Mi-ar placea sa facem toate orele pe telefon!” mi-a scris cineva. „De ce nu ne jucam mereu?” ma cearta altul. „Cred ca profa face tot ce poate si deja simt ca incep sa inteleg mai bine spaniola,” ma consoleaza o fata.

Lasă un răspuns

